Compagnie Joyeuse Gravité - Nuit St Jean

Det är de sista skälvande minuterna av juni och vi har just återvänt från ytterligare en tur till vår franska by. Den här vistelsen har innehållit mycket. Allt från regn, kyla och åska till olidlig värmebölja, canicule.

Men det har också funnits stunder av skönhet, glädje och upplevelser inkilat mellan takmålning, krattning av fem ton grus och murning.

En av dessa upplevelser var när Compagnie Joyeuse Gravité besökte vår lilla by för att fira Nuit de Saint-Jean, Johannesnatten, midsommarnatten som traditionellt brukar firas med eldar. Och eld var i sanning något vi fick se.

Cirkus-teater-gycklargruppen drog runt byn med sina facklor och sin musik, på styltor och i vackra kläder, ledsagade av någon sorts velociped som jag inte kan kalla något annat än ren ångpunk, steampunk. Och även jag blev eld och lågor (!), greppade kameran och for runt som en galning i de extremt svåra ljusförhållandena. Efter gruppen - som en svans - gick byborna med papperslyktor på stång.

Jag hoppas att jag med mina bilder kan förmedla något av den magiska stämningen från den natten.


















Kommentarer

  1. Himlans, vilket spektakel! Kul, sådant ser vi aldrig i Sverige....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Jag trodde jag skrev ett svar här, men det försvann tydligen. Jag har sett liknande, typ Jordcirkus och Cirkus Cirkör. Men man ser det nog aldrig ute i en vanlig svensk by. Fast om man riktigt tittar efter finns det nog något gycklarsällskap någonstans därute.

      Radera
  2. Härligt med så sprakande ljus och förmodligen ljud i mörkret!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du skulle ha älskat det, Harald!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg