Rottneros

11

“Äntligen stod prästen i predikstolen.”

Så lyder de första orden ur Gösta Berlings Saga av Selma Lagerlöf. Och hur man (i alla fall jag) än vrider och vänder på det, är Rottneros för evigt förknippat med den historien. Ekeby. Majorskans och Kavaljerernas Ekeby.

Selma, som satt där på andra sidan sjön Fryken – Lövens långa sjö – och skrev in de små herrgårdarna runters omikring i sina historier. Harrgål.

17

Ekeby brann. 1929 brann Rottneros också. Ner till grunden. Ägaren Svante Påhlsson (1882-1959) byggde upp Rottneros igen, och ville få det nya huset om möjligt än mer likt Selmas Ekeby än vad Selma fått det till själv. Runtomkring herrgården anlade han en en blomster- och skulpturpark, Rottneros Park.

Rottneros, ja. Det har inte ett smack med rosor att göra, även om man skulle vilja tro det. Istället handlar det om en älv och dess mynning. Sjön Rottnen, som ligger 106 meter över havet, avvattnas i älven Rottnan. Rottnan rinner ut i Mellan-Fryken som i sin tur ligger 62 meter över havet. Kan tro att det blir rammelbuljong på vägen ner. Rottnan betyder den rytande älven och os betyder älvmynning. Den rytande älvens mynning: Rottneros.

Rytande älvar har sen lång tid brukats som energikällor, därför anlades tidigt ett stångjärnsverk på platsen. Sedermera blev järnverket ett pappersbruk. Men det är en annan historia.

Rottneros har alltid varit granne. På andra sidan sjön. Vi såg harrgåln, bruket och Öjerviks såg från vår stuga vid Frykens strand. Och hörde.

Fakta om Rotteros park finns väl beskrivet på deras egen hemsida.

Det jag vill beskriva med mina bilder från Rottneros är känslan, stämningen, det sagolika.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

12

13

14

15

16

18

19

20

21

22

23

24

26

I ett litet hus i parken visas film. Det är kyrkvaktmästaren i Östra Ämtervik, Göran Bengtsson, som på omisskännlig östemtingska berättar om Svante Påhlsson, Selma Lagerlöf, Storsläggan i Ingmårste och annra Varmlännske skröner. En naturbegåvning med glimten i ögat. Döm om min förtjusning när det var just Göran som kom till vår hjälp när vi inte hittade farmors och farfars grav på körgårn. –Essan ja, henne känner jag till. Sa Göran. –Di hade väl lanthandel där på Östagårn…

rrr

Där! Just där på anner sia, där låg vårt sommarparadis. En kilometer strandtomt. Håhå jaja.

Kommentarer

  1. Uääh. Så många år sen...(Börjar nästan gråta).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så många år sedan. Men vi åkte ju inte dit längre, eller hur... Det blev inte försvarbart att behålla. Men vi kunde ju hyrt ut det...

      Radera
  2. Härligt återseende. Kanske Du vill pröva en separat bildsida med nytt namn?
    Bara ett skissförslag - https://sites.google.com/site/hampus60/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade hit! Visst är det en fin miljö! Angående separat bildsida är jag nöjd med det jag har. Tack i alla fall.

      Radera
  3. Så många smultronställen det finns. Värmland med Rottneros är en stor tillgång. Själv minns jag en granallé där. Eller var det tallar? Hur som helst var det ovanligt i min värld.Och alla dessa skrönor...

    SvaraRadera
  4. Svindlande vackra bilder från en väldigt vacker plats. Här finns sköna motiv för alla besökare, inte minst användare av kameror och målarpenslar.
    Två gånger, som barn och vuxen, har jag haft förmånen att få strosa runt i Rottneros-parken. Och båda gångerna njöt jag av alla fantastiska blickfång. Jag minns att jag som liten var speciellt fascinerad av den ståtliga herrgården och hur den speglade sig i dammen.
    - Tänk att man kan bo så vackert! hade jag hänfört suckat till mina föräldrar.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg