Vemork kraftstasjon - maskinhallen

_DSC0232v

Att komma in i maskinhallen på Vemork kraftstasjon är som att komma in i en kyrka; långskepp, kyrkfönster utefter hela ena långsidan, läktare och predikstol. Och jag kan förstå varför kraftverken oftast gavs det här utseendet. Dels för att funktionen krävde en lång byggnad med alla turbiner och generatorer på rad, men också för den respekt man hade för tekniken. Den var ny, den var mäktig och kraftfull och den kunde förändra världen.

Att fotografera här inne var inte helt lätt. Det flödande ljuset och de kolsvarta maskinerna satte min kamera på hårda prov, men hur skulle jag kunnat låta bli?

Av de från början tio peltonturbinerna finns endast sex kvar. Fyra skickades till skrot när verksamheten lades ner på 1970-talet.

_DSC0234v

En av kontrollpanelerna med instrument står kvar på läktaren likt ett altarskåp. Vilken precision, vilken skönhet i funktionen. Kvalitet.

_DSC0235v

_DSC0237v

_DSC0239v

_DSC0240v

_DSC0244v

Escher Wyss & Co., Zürich, leverantör av turbinerna nr 6 - 10.

_DSC0242v

_DSC0245v

Turbiner till vänster och generatorer till höger.

_DSC0246v

En av de kvarvarande tvillinggeneratorerna.

_DSC0249v

_DSC0251v

_DSC0252v

_DSC0253v

Modell av peltonturbin.

_DSC0255v

RK - Rjukan Kraftstasjon.

Förövrigt längtar jag fortfarande efter en teknikkunnig guide när jag är på ett sådant här ställe. Någon som kan berätta hur det fungerar. Vad de olika aggregaten gör.

Någorlunda hum har jag. Jag kan se skillnad på en francisturbin, en kaplanturbin och en peltonturbin och jag vet skillnaden mellan enfas- och trefasström, likström och växelström, men ungefär där går gränsen. Snälla! Ta mig med på en initierad visning av ett gammalt vattenkraftverk! Någon lika nördig som jag borde väl finnas någonstans därute...

Kommentarer

  1. Hittar du någon hänger jag på...

    SvaraRadera
  2. Vilka lampor.
    Är det stötdämpare på bild 11?
    Jag var nere i maskinrummet på Trängslets kraftstation när jag var liten. Jag undrar hur det har påverkat mig?
    Då var det en bra guide och min familj var de enda på visningen.

    SvaraRadera
  3. Skaffaren: Det mesta här inne var häftigt på ett eller annat vis. Stötdämpare? Nje, jag vet inte. (Det är därför jag velat ha en kunnig guide!) Men om du jämför med den här bilden, tror jag att det är någon sorts reglerutrustning för vattenstrålen: http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Walchenseewerk_Pelton_120.jpg

    SvaraRadera
  4. Det som syns på bild 11 (om jag räknar rätt) är en del av turbinens regleringsmekanism. I en Peltonturbin regleras pådraget genom att en nål skjuts in eller dras ut ur munstycket och på så vis ökar eller minskar mängden vatten som strömmar mot löphjulet. Regulatorns uppgift är att hålla varvtalet konstant när lasten varierar.

    Mycket lyckade bilder från maskinsalen för övrigt. Välputsade svarta maskiner brukar vara besvärliga att fotografera.

    SvaraRadera
  5. Henrik von Klopp: Misstänkte att det hade med det att göra, eftersom den sitter där den sitter.

    Vad gäller bilderna; frihand och tidsbrist. Ändå förvånansvärt bra... :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg