Tysso 1

_DSC0331t

På vår väg norrut i Norge stannade vi till vid Tyssedal som ligger vid Sörfjorden alldeles norr om staden Odda. Sörfjorden är en av tentakelarmarna till Hardangerfjorden som är 183 km lång och Norges näst längsta fjord.

I Tyssedal finns ett vattenkraftverk (!)

Hursomhaver så gick jag inte in här, trots att Norsk Vasskraft- og Industristadmuseum huserar i byggnaderna. Jag har en stark känsla av att ett besök därinne varit… mycket givande. Men det finns gränser för vad man utsätter sitt ressällskap för…

_DSC0327t

Jag fick nöja mig med att fotografera på, vad ska vi säga… lite håll.

Men när jag nu så här i efterskott sitter och läser om Tyssedal och kraftverket Tysso 1, så är det mycket jag får lära mig. Tysso 1 stod klart 1918 och var då världens första högtryckskraftverk och är idag världens äldsta intakt bevarade dito. Arkitekter var Torvald Astrup och Viktor Nordan.

_DSC0328t

Kraftverket utnyttjar en fallhöjd på cirka 400 meter från Vetlevann och Ringedalsdammen ner mot Sörfjorden och var vid starten 1918 utrustat med 15 peltonturbiner på tillsammans 100 MW.


_DSC0330t

Kraftverket drevs i sin helhet ända fram till 1980 då ett rörbrott satte några av aggregaten ur funktion. Verket drevs med kvarvarande rör och turbiner ända fram till 1989 då det tystnade för gott.


Tack för det, Johnny Våde! :-)

Kraftverket Oksla, inbyggt i fjällsidan, utnyttjar idag hela fallhöjden och vattenmängden.

_DSC0332t

_DSC0334t

Administrationsbyggnaden byggd 1914.

_DSC0338t

_DSC0337t

_DSC0339t

Högt däruppe, där rörgatan börjar, ligger Lilletopp med fördelningsdamm och vaktarstuga. Stugan är fastsatt i berget för att inte blåsa bort vid hårt väder.

_DSC0340t

Att klättra på fjällsidor är inte riktigt min grej, så jag höll mig vid havsnivå och njöt av det jag kunde se där. Vilket var en hel del.

Kommentarer

  1. Vidunderligt vackra och dramatiska bilder. Norge är mäktigt.
    Och som grädde på moset - en stilig Emser!

    SvaraRadera
  2. Vilken av ressällskapet?
    Emser eller husse?
    Ordverifiering - dogen!

    SvaraRadera
  3. Annica: Hela den här delen av Norge har dramatisk natur. När vi kom in i Sverige i höjd med Funäsdalen kändes allt plötsligt väldigt... småskuret.

    Ninna: Både dogen och dogens Husse. Dogen skulle få tråkigt och Husse var hungrig.

    SvaraRadera
  4. Norge!
    Jag vill åka till Norge.
    Det är så häftigt.
    Och till Orkney.
    Norge kan man iofs cykla till.

    SvaraRadera
  5. Skaffaren: Cykla till Norge! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg