Det märkliga vattnet i Lustrafjorden

_DSC0392l

-Men vad är det för färg på vattnet? undrade jag när vi kom åkande på väg 55 upp mot Jotunheimen.

Vi hade åkt genom skogar och under fjäll en bra stund när vi kom ner till Sognefjorden och dess arm Lustrafjorden. Jag bara stirrade. Vattnet var intensivt blågrönt. Ogenomskinligt blågrönt. Nästan turkos.

_DSC0394l

Den här färgen på vatten har jag bara sett en gång tidigare, och det var när vi tågluffade i forna Jugoslavien, i en älv där. Det har jag senare fått veta berodde på mineralutfällningar i vattnet, men vad var det här?

_DSC0396l

Jag har sökt och jag har googlat, men bara lyckats hitta förklaringar som upprivet slam i jökelälvarna. Men när man tittar på jöklar, så har de nästan samma, intensivt blågröna färg i vissa dagrar.

Jökelälven som mynnar längst in i Gaupnefjorden, en av Lustrafjordens armar vid Jostedalsbreen, har samma färg. Slam? Är det någon som vet?

_DSC0398l

Fascinerande förresten med den där gården som klänger på fjällsidan. Högt, högt däruppe.

_DSC0399l

Och vid Lustrafjordens slut började vägen klättra och klättra…

Kommentarer

  1. Följer dina resor och vackra bilder, helt otroligt vacker omgivning. Vattnet har jag ingen förklaring på.

    SvaraRadera
  2. Randiga Tråden: Roligt att du följer med på min resa. För mig är det som att göra resan en gång till när jag lägger ut bilderna. Det blir också som en bekräftelse att resan verkligen är gjord. Ibland kan jag annars ställa mig frågan om jag drömt allt det fantastiska...

    SvaraRadera
  3. Skaffaren: Gläder mig! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg