Arkitekten Folke Zettervall - med ett eller annat stationshus på sitt samvete
Skiss av nytt stationhus vid Gävle södra station. Fasad mot staden. 1914.
Jag har ju tidigare gjort ett inlägg om den gamla järnvägsstationen i Dingle. Stationshuset som ritades av arkitekten Folke Zettervall och som är likadant som i stort sett alla stationshus utefter Bohusbanan. Utom det i Strömstad.
Skiss av Krylbo stationhus. 1899.
Idag när jag sökte på fler gamla stationshus av Zettervall hittade jag de här ritningarna på Riksarkivets hemsida. Folke Zettervall var ju chefsarkitekt på SJ mellan åren 1895 och 1930, och åstadkom en hel del pampiga byggnader under den tiden. Från Boden i norr till Helsingborg i söder.
Krylbo station. Skiss av interiör i vänthall. 1899.
Krylbo station. Skiss av mittenpartiet. 1899.
Skiss till nytt centralstationshus i Malmö. Vy från hamnen. 1916.
Skiss till om- och tillbyggnad av Malmö stationshus. 1915.
Typritning.
Typritning.
Typritning.
Typritning.
En del av Folke Zettervalls skisser blev aldrig byggnader, men ritningarna finns kvar till min stora förtjusning. Tänk att få se dem i original!
Jag vet inte varför jag är så förtjust i den här arkitekturen. Fantasi, handaskicklighet och kärlek till materialet är nog några av förklaringarna.
Att unge herr Zettervalls pappa Helgo sen var och klåfingrade på Uppsala domkyrka, det är en helt annan historia.
Skisserna är publicerade med tillstånd av fotograf Emre Olgun, Riksarkivet. Tack!
Krylbo stationshus påminner om Karlstads - undrar om det är fallet efter honom.
SvaraRaderaVisst är det något särskilt med gamla stationshus, som sätter igång fantasin!
Margaretha
som blir riktigt ressugen när hon ser dessa bilder - tågressugen alltså!
Jag gillar också gamla stationshus, mest för att de aldrig är tråkiga. Det finns alltid något spännande att upptäcka där.
SvaraRaderaHmm, den där Helgo ställde till det ordenligt. Klädde kyrkan i massa krimskrams av betong som sedan vittrade och föll ned. Betongängeln på taket i södra delen är väl en av de få saker man behöll efter att man tvingats renovera kyrkan ytterligare en gång.
em: I de här gamla stationshusen är det som om kvintessensen av avsked och välkomnanden sitter i väggarna. Kära återseenden och smärsamma farväl. Och ett och annat bara längta bort och längta hem. Karlstads stationshus tror jag ritades av Edelsvärd...
SvaraRaderaScribo: Se där. Där slank du emellan. Där sa du ett sant ord! De är aldrig tråkiga! Helgo Clawfinger...
SvaraRaderaOch visst känns dom igen. Även dom utefter Bohusbanan.
SvaraRaderaVad intressant! Jättefina teckningar också. Kan du inte göra en artikel om det här till t ex tidningen Kupé? Jag kände inte förut till Folke Zettervall och ännu mindre hans son. Hette han verkligen Helgo?
SvaraRaderaStationshus väcker så mycket känslor som sagt och jag tror det skulle vara av intresse för många att läsa om den som ritat husen.
Underbara teckningar! Den här tiden var verkligen en höjdpunkt i arkitekturhistorien. Så mycket skojigheter och lustifikationer och glädje i formerna, man blir överförtjust! I alla fall jag...
SvaraRaderaHärliga skisser i allmänhet och för en järnvägsanställd i synnerhet. Det var inga dåliga stationshus han projekterade.
SvaraRaderaNinna: Det skulle vara roligt att dokumentera stationerna efter Bohusbanan innan de blir fullständigt nerklottrade. Om de inte redan är det...
SvaraRaderaJessica: Kupé? Ja det vore kul. Jag måste bara se till att skaffa lite mer kött på benen först. Se vad som redan finns nedskrivet om Zettervall. Kanske fotografera några fler hus i verkligheten. Troligtvis kommer en artikel i så fall att vara en blandning av fakta och funderingar. Precis som mina inlägg... Och så måste några högupplösta skisser troligtvis köpas loss från Riksarkivet...
Nora: Jah! Skojigheter och lustifikationer! Jag samlar på argument för varför jag tycker så mycket om den här omoderna arkitekturen...
Staffan H: Kanske du som järnvägare rent av vet var man kan hitta mer fakta om Zettervall???
På den tiden SJs centralarkiv fortfarande fanns hade ett hett tips varit att fråga där, men det arkivet har ju försvunnit och delats upp/överförts till andra arkiv. Jag ska fråga några järnvägsforskande vänner om de har några tips att ge. De arkiverade handlingarna lär knappast ha slängts på soptippen.
SvaraRaderaKrylbo station är en vacker och intressant byggnad, både exteriört och interiört. Vänthallen är så fin.
SvaraRaderaI SVT:s program Go´kväll har de varje vecka ett inslag - jag tror det kallas Arkitekturpärlor - och förra veckans pärla var just Krylbo station. Man fick titta in ända upp till vinden. Kanske finns programmet att se på SVT:s hemsida för den som missade det.
Staffan H: Jag har googlat runt en del och hittat en del uppsatser och avhandlingar som kan vara intressanta. Dessutom en bok Järnvägsarkitektur i Sverige, som jag tänkte fråga efter på biblioteket. Tack gärna om någon av dina järnvägsvänner vet... :)
SvaraRaderaAnta Snaque: Kollade på hemsidan, men Krylbo hade inte hunnit dit ännu. Tack för tipset! :)
Fann din hemsida när jag sökte på Folke Zettervall. Jättetrevligt att här se några av de fantastiskt välgjorda ritningarna av stationshus han åstadkom! Tack för den fina sammanställningen av dessa!
SvaraRaderaMvh,
Christine GG