Södervandring - Faggens krog



Alldeles nedanför Vitabergsparken ligger Gaveliusgatan och det första man ser när man kommer nerför berget, är två höga fladderstakar och en gulputsad gavel.

Här låg en gång i tiden Faggens krog, som Bellman gärna besökte. Han berättar härom i
Fredmans epistel n:o 55 Rörande Movitz kägelspel hos Faggens vid Hammarby-tull en sommarafton 1770.






Här har också bott trädgårdsmästare; Faggens pappa Petter Fagge, trädgårdsmästarålderman Rydman och "Ulla Winblads" svärfar Eric Nordström.




När man, som vi hade förmånen att göra, kommer innanför planket öppnar sig en gård och bakom den en trädgård där man fortfarande kan ana en rufsig rest av gamla odlingar.

Tänk att sitta här om sommarkvällarna, mitt i den gormande staden, och njuta av stillheten och det avlägsna stadsbruset. Om det inte är konsert i Vitabergsparken förstås. Då sitter man på första parkett. Eller vad man nu ska kalla det.





Husen är renoverade och välhållna och här finns idag fyra lägenheter. Och en förfallen gammal dasselänga med tio eller elva fjölar. Är inte det ovanligt många för en så liten gård? Ovanför n:o 1 vaktar Bocken Bruse. Eller det som är kvar av honom.




Mollberg gutår! hör Näktergalen
Långt kring Nacka, lyss åt Hammarby;
Än högt i sky,
Än ner i dalen
Trotsar han dit qval och gny;
Sången är ny,
Sjung vid Pocalen
Floras lof med brusig hy.

Kommentarer

  1. Vakkert! Og pietetsfullt tatt vare på. Tenk å få bo her oppe!
    Langdasser var det også oppe på festningen. Minst like mange som her. Av den grunn er det meget frodig i festningsmuren akkurat der - pga naturlig gjødsling!

    SvaraRadera
  2. Du har säkert redan märkt det - Södermalm hör till mina favoriter i Stockholm. Sedan födseln, ska man kanske säga (är född i Katarina församling). Tack för alla vackra bilder och de intressanta inläggen. Jag har andäktigt njutit av varenda bild och vartenda ord.

    SvaraRadera
  3. Tänk vad vi får lära oss mycket. Bellmanlänken var också jättebra. Nu kommer jag att gå nästa hundpromenad med nya ögon.

    SvaraRadera
  4. Den allerdejligste tur! Tak. Den 'okseblodsfarve' som husene er malet i er så underskøn...og for en dansker indbegrebet af Sverige (sommer, sol og livsglæde)! Men Mira...jeg så jo også med det samme isbjørnen...må jeg vise det foto på min polar bear blog? Selvfølge med dit navn og henvisning til din blog!

    SvaraRadera
  5. Anita: Ja, det måste man i alla fall säga om Fastighetsbolaget Stadsholmen, som förvaltar Stockholms kulturhus, att de gör det på ett pietetsfullt sätt.

    Staffan H: Och jag har bott i Katarina församling... :)

    Karin: Och tänk så mycket jag får lära mig! Både av er och när jag söker fakta...

    Aputsiaq: Varsågod! Jag fotograferade den åt dig!!! :) Det röda färgen är ett begrepp här i Sverige. Falu rödfärg. Kommer av en biprodukt från Falu koppargruva.

    SvaraRadera
  6. Tak, tak, tak, Mira....det vil jeg gøre idag!!! Hav en god søndag!

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att se dessa foton. Det är jag med familj som bor i huset. Bocken ovanför tdasset kommer från Thailnd.
    MVH Lotta

    SvaraRadera
  8. Lotta: Så roligt att du hittade hit! Och tack för att jag fick fotografera ert hus och er vackra gård! Jag gillar verkligen den där bocken!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg