Engelbrektskyrkan



Så tog jag mig då äntligen tid att gå till Engelbrektskyrkan som jag tänkt så länge. Jag har bott alldeles bredvid och ändå aldrig tagit mig upp här på det gamla kvarnberget som kyrkan är byggd på.



Arkitekt var Lars Israel Wahlman. Han som även ritat Cedergrenska tornet i Stocksund. Kyrkan är ett sannskyldigt mästerverk i jugend med inslag av nationalromantik och slutfördes 1914.



Här finns detaljer överallt. Varenda granitsten är huggen, mejslad och karvad i på ett eller annat sätt. Jag skulle kunnat gå runt i timmar och hittat nya detaljer hela tiden.

Skymningen började falla och kyrkan var - naturligtvis - stängd för dagen, så det blir för mig att besöka den om igen för att få se insidan.



Det väldiga valvet, 32 meter högt, är högst i Skandinavien. Jag fick både nackspärr och svindel av att gå och kika uppåt väggarna.



Byggnaden är makalös, sanslös, fnattig, enormt stor och alldeles, alldeles underbar.

Som vanligt har jag tagit mängder med bilder. Jag kan liksom inte hejda mig. Jag gör som jag brukar. Jag delar upp.

Kommentarer

  1. Jag gillar Engelbrektskyrkan. Gick ju i skolan i kvarteret bredvid, så där var vi ofta, solade tjuvrökte eller bara strövade omkring. Gå dit i vår när scillan blommar!
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Det låter som en bra idé! När scillorna blommar! Och den tiden på dagen när jag kan ta mig in i kyrkan. Vad gick du i för skola då?

    SvaraRadera
  3. Jag gick i Kristofferskolan som då låg på Karlavägen 25.
    Glömde att säga att kyrkan och parken var ett bra ställe att vistas när man skolkade. Då fanns där en låst trädgård - vi klättrade över staketet och satt därinne. Lite som "The Secret Garden".
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Nu blev H. nyfikon. Han som också började på Krisofferskolan när den låg på Karlavägen

    SvaraRadera
  5. Ninna,
    Då gick vi där samtidigt! Vilken klasslärare hade han?
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. em: Fick ni någon rätsida på om du och H var gamla klass- eller skolkamrater?

    SvaraRadera
  7. Jo då, vi var skolkamrater. Ännu ett sammanträffande.
    Margaretha

    SvaraRadera
  8. Hej tll dig, Mira!
    Jag har sett en massa kyrkor i flera länder men St Engelbrekts kyrka är vackrast och storst. Jag läste arktektur alldeles brevid.
    Nu har vi inte tid att bygga så, inga pengar heller. Tror du på Gud, den allsmäktige energian? Just där i den här kyrkan kan du hitta det. Jag skojar inte.
    Hälsningar från Grekland, Jacek

    SvaraRadera
  9. Kan man kommentera fast du la in det här för så länge sen?
    Hur som helst, är Engelbrektskyrkan den kyrka jag känner bäst, eftersom jag gick i just Engelbrektskolan. Vi var där varje avslutning, varje lucia, ja vi hängde där omkring jämt. Jag bodde så jag såg den och jag följde visarna på urtavlan på vägen till skolan. Jag var alltid sen. När klockan slog visste jag att jag hade en minut på mig innan klockan VERKLIGEN var åtta, då vi började.
    Jag har lite blandade känslor för den här kyrkan.

    SvaraRadera
  10. Jessica: Visst kan man kommentera även gamla inlägg! Och det är klart att man kan få blandade känslor inför något som till den grad nästan nötts in i ens liv och medvetande. Jag har också bott i närheten. Eriksbergsgatan och Körsbärsvägen.

    Och visst är det typiskt. Den som bor närmast kommer alltid sist...

    SvaraRadera
  11. och vi hade vänner som bodde på Körsbärsvägen - fast jag minns inte vilket nummer, det var såååå länge se'n.
    Margaretha
    som undrar om du var där när scillan blommade

    SvaraRadera
  12. em: Vi bodde i 9:an. Studenthöghuset. Vi tyckte det var så roligt med adressen Körsbärsvägen 9, våning 10, lägenhet 11...

    Nej - ingen scilla. Kom inte dit igen förrän i augusti: http://mirasmirakel.blogspot.com/2010/08/engelbrektskyrkan-interioren.html

    SvaraRadera
  13. Vad knasigt, nu hittade jag att min kommentar här fanns med - och svar också. Kul! Blandade känslor som sagt. Men som du förstår inte värre än att jag kastar mig över dina fina bilder och tycker det är väldigt roligt att du visar just den HÄR kyrkan.
    Körsbärsvägen ja... Där längst ner gick jag på Vår Teater. För lääänge sedan.

    SvaraRadera
  14. Och jag gick på Vår Teater på Medis - också för lääääääääänge se'n. Roliga minnen både teatern och Engelbrektskyrkan.
    Margaretha

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg