Cosmonova: Svarta hål - bortom oändligheten

"Följ med på en resa till universums mörka sida och jakten på ett kosmiskt monster. Med hjälp av Einsteins teorier, färska observationer och hypermoderna datasimuleringar tar forskare dig med ut i Vintergatan, till universums absoluta ingenmansland. Se stjärnor dö, svarta hål födas och möt krafter som kan slita sönder tid och rum. Följ med till platser som ingen återvänder ifrån.

Svensk berättare: Samuel Fröler. Producerad av: Denver Museum of Nature & Science med stöd av NASA´s Gammaray Large Area Space Telescope project och the National Science Foundation. Originaltitel: Black Holes: The Other Side of Infinity. Längd: cirka 25 min. Foto: Denver museum of Nature & Science. Digital planetarieföreställning."

Och där satt vi. Vid randen av avgrunden. Nästan högst upp och med den mäktiga filmduken över oss. Stolarna lutar baklänges, nästan som tandläkarstolar, men där slutar den likheten. Kameran i famn. Jag hann ta två bilder innan värdinnan hälsade oss välkomna och sa att filmning och fotografering inte var tillåtet. Rakt ner i kameraväskan igen med smällan. Så.



Sen började äventyret. Det tog musten och andan ur mej. I och för sig fick jag inte veta så mycket fakta som jag inte redan visste, men att sitta mitt i det, att se stjärneljus, galaxer och svarta hål växa och välva sej inför mina ögon, det var större än stort.

Bakom mej satt en ung kvinna i rullstol. Hon gnydde och snörvlade, harklade sej och kved. Jag tänkte, arma människa, är det ingen som kan hjälpa henne, som kan ta henne härifrån om hon mår dåligt. Till slut vände jag mej om. Kvinnan log. Hon log med hela ansiktet. Hon hade roligt!!!

Att besöka
Cosmonova är en upplevelse. Gör det om ni har möjlighet!

Kommentarer

Populära inlägg