Med en pic up i sydväst

Efter den första, ganska givna kvintetten av musikstycken i min essentiella-musiklista drullade tankegångarna på tämligen osorterade. Cd-skiva efter cd-skiva åkte fram ur hyllan: den, och den och den och den där… För att inte tala om hela min vinylsamling. Jag for på huvet in i skåpet och började dra i konvolut. Upp med skivspelarlocket och på med en skiva…. Crap! Det lät s-k-i-t! Jag måste ha en förförstärkare. Den nya stärkaren fick inte tillräckligt med mat.

In med en för-stärkare och på med en platta igen… Crap! Det lät s-k-i-t! Igen!

Nålmikrofonen pekade i sydväst. Och där står jag fortfarande. Med en pic up i sydväst och ett skåp fullt av vinyl som darrar av upphetsning för att åter få bli spelade. Det får, till att börja med, bli ett cd-urval. Även om jag jobbar på att ha dubbla versioner. Både cd och vinyl.

Mycket går aldrig att ersätta. Badura-Skoda, Klemperer. Legendariska inspelningar.

Men jag tar en bit i taget. Bygger min lista utan att göra några anspråk på vare sej kunnande eller fin i kanten-mentalitet. Min lista blir en magvägen-lista.

Här kommer del två. Och nu struntar jag i kronologien!

  • Sibelius, Symfoni nr 6 – min morgonmusik
  • Widor, Symfoni för orgel, nr 5, allegrosatsen
  • Lundsten, Midvinternatt ur En midvintersaga
  • Isfält, Filmusiken till Resan till Melonia
  • Glass, Company för stråkkvartett, I-IV
  • Shore, Evenstar
  • Gonzales, Meischeid

Kommentarer

Populära inlägg