Det stora Polhemshjulet
När vi åkte genom Norberg fick jag plötsligt syn på en skylt där det stod Polhemshjulet och konstkanalen. –Sväng av här! ropade jag. Jag skulle tro att det här är någonting som jag vill se!
Och det var det. Dörren till det stora hjulhuset (hjulet är 15 meter i diameter och en stor del av det befinner sig under markytan) var låst men vad jag förstod så skulle man kunna låna nyckel i kiosken. Nu gjorde jag inte det. Jag hade ju nyligen kikat på det stora hjulet i Creutz hjulhus vid Falu gruva, och jag kan tänka mig att det här är i stort sett likadant.
Vad som är speciellt med det stora hjulet här vid Kärrgruvan i Norberg är att konstkanalen till stor del finns kvar, så också konstgången (stånggången) som överförde hjulets kraft till pumparna i gruvan. Klicka på bilden så blir det lättare att läsa.
Vevstaken och den vackra sammanfogningen av konstgångens stockar.
Det måste ha varit ett oerhört gnisslande och gnirkande när hjulet gick och konstgången drevs fram och tillbaka.
En sådan här konstgång kunde ibland vara flera kilometer om det var långt mellan vattenkraften och gruvan.
En bit ifrån hjulet ligger vändbrottet, där man fick konstgången att ändra riktning.
Det stora hjulet och den kvarvarande 150 meter långa konstgången och vändbrottet renoverades 1985.
Visst kan man tänka sig ljuden från konstgången? En sen hösteftermiddag för några år sedan gick vi runt där och tog bilder.
SvaraRaderaDet stora Polhemshjulet, men mest konstgången grep tag i mig på ett märkligt sätt. Jag nästan tyckte mig höra ljuden från gångna tider. En underlig känsla som inte går att förklara.
Det finns en liknande i Pershyttan utanför Nora.
SvaraRaderaAnta S: Ja, visst är det en underlig känsla, det där att tycka sig se och höra förgångna tider. Jag kan tänka mig att det var extra suggestivt i höstens färger.
SvaraRaderaSkaffaren: Åhå. Spännande! Är den lika stor?
Hjulet med en diameter om 47 meter levererade 15hk att jämföra med en mindre personbilsmotor som levererar 75 hk.
SvaraRadera