Franz Marc och djurens sanna namn



Det finns en liten bild som följt mig under många år och det är ett vykort med två rävar målade av den tyske konstnären Franz Marc. Det har hängt på min vägg på alla ställen jag bott i säkert 30 år.

Räven har alltid varit mitt favoritdjur och jag älskar Franz Marcs glödande färger och den på samma gång rena och komplicerade strukturen i hans målningar. Just "mina" rävar målade han 1913.




Franz Marc föddes 1880 i München i Tyskland och var en av de tyska expressionisterna.

Han var också med och grundade Der Blaue Reiter (Den blå ryttaren), som var en grupp konstnärer där också bland andra Vasilij Kandinskij och August Macke ingick.

Franz Marc stupade i första världskriget 1916 i slaget vid Verdun. Han blev bara 36 år gammal.



Franz Marc målade även porträtt och landskap men det man känner igen och kommer ihåg honom för är hans djurmålningar; hästar, tigrar, apor, hjortar, kor och kattor.



Hjort i skogen, 1912.



Tre hästar vid vattenhålet.



Den förtrollade kvarnen. Jodå, han har fått med djur här också!



Skog med ekorrar.



Hjort i klosterträdgård, 1912.



Tre katter, 1913.

På något sätt känns det som om Marc visste - eller anade - djurens sanna namn. Likt T.S Eliot;
nattliga, kattliga, evigt ofattliga, allra förtegnaste, egnaste namn.

Men om han visste det så avslöjade han dem inte.

Kommentarer

  1. Vilka tavlor, så fina färger och helt underbara, alla har sitt.

    SvaraRadera
  2. Ah, Marc och de andra medlemmarna av Der Blaue Reiter hör till mina absoluta favoriter.
    Tack!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag var 13 år när jag idogt sparade ihop till en stor och dyr konstbok om Franz Marc.
    Jag har den fortfarande kvar och jag minns hur jag älskade denna bok.
    Den är väldigt finurligt gjord, för alla färgbilder är tryckta på lösa blad som sedan är instuckna i boksidor som är utformade som en slags passe-par-touter. Jag har aldrig sett en liknande bok faktiskt.
    Den möjliggjorde att ständigt ha olika färgplanscher av Franz Marc på väggarna i mitt flickrum.

    SvaraRadera
  4. Där ser man vad krig kan ställa till med.
    Härliga målningar!

    SvaraRadera
  5. Randiga Tråden: Ja, man blir glad av dem. Även om några på sitt vis är tämligen melankoliska.

    em: Varsågod! :)

    Christina: Det var ovanligt smart, för hur ofta vill man inte sätta upp bliderna på väggen. Fas det är nog vansinnigt dyrt...

    Eva H-höjden: :)

    Skaffaren: Krig är ett fanstyg!

    SvaraRadera
  6. Jag gillar mycket av expressionisternas konst, men det kommer kanske inte som en överraskning för dig.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg