Järnvägsstationen i Karbenning

Folke Zettervall levde mellan 1862 och 1955 och var chefsarkitekt vid Statens Järnvägars arkitektkontor mellan åren 1895 och 1930. Jag har skrivit om honom förut och då i samband med stationshusen på Bohusbanan. Som arkitekt vid SJ kom han att rita en hel hoper stationshus runt om i Sverige och enligt min mening är hans stationer bland de finaste som finns att se. Och nu är det så med mig och min kamera att vi liksom samlar på dem.

Godsstråket genom Bergslagen, ej att förväxla med Bergslagsbanan, har en hel del stationer av hans penna, och när vi i veckan passerade Karbenning, var jag bara tvungen att få se stationen.

Den invigdes 1900 och efter en period utan tågförbindelser, stannar tågen sedan 1994 åter vid stationen. Sånt gillar vi.


I Fagersta och Skinnskatteberg finns liknande stationshus som jag också gärna vill kika på. Stationerna i Avesta Krylbo och Kumla är också värda ett besök.

Stationer längs Godsstråket genom Bergslagen
MjölbySkänningeMotalaHallsbergKumlaÖrebro SÖrebro CFröviSkinnskattebergFagersta CKarbenningAvesta KrylboForsHorndals brukTorsåkerStorvik

Läs mer om Folke Zettervall på min blogg
Ritningar
Dingle station

Idag är Karbennings stationshus privatbostad, och jag kan bara säga att liiite mera kärlek är såhär borde huset kunna få.
















Kommentarer

Populära inlägg