Världens vackraste tvättstuga?

_DSC0192t

Rakt genom den lilla byn Taulis i Pyrenéerna går en bäck i en djup ravin, och därför har man måst bygga en rejäl bro till byvägen. Stadiga bropelare och kraftiga stenmurar.

_DSC0191tb

Från bäcken har man har lett en liten sidokanal till en cistern vid ena brofästet och där placerat byns gemensamma tvättstuga. Tyvärr fick jag aldrig reda på om någon fortfarande tvättar där, men jag kan tänka mig att det vore idealiskt vid mattvätt. Allt detta slabb som är svårt att hantera hemma i badkaret. Eller var man nu hålls med dylikt byke.

_DSC0189tb

_DSC0188tb

Eau non potable betyder att det här vattnet inte ska drickas. Det kommer från bäcken.

_DSC0190tb

Visst är det en vacker tvättstuga. Vilket stenarbete! Tänk att stå här med sin såpa och sina rotborstar och gno och gnida med utsikt över bergen.

_DSC0187tb

Jag tror att detta är den absolut vackraste tvättstuga jag någonsin sett, och jag hoppas att den används. Det vore slöseri annars. Välhållen verkar den i alla fall vara.

I det allra nedersta karet har man (troligtvis) planterat näckrosor. Jag har svårt att tänka mig att de tagit sig dit själva.

_DSC0193tb

_DSC0194tb

Och på en av stenbänkarna hade någon placerat ett knippe oleanderblommor och en lavendelvippa. Som en förgängelsens dekoration, skön i sitt upplösningstillstånd.

Kommentarer

  1. Så vackert franskt, så typiskt. Så väl omhändertaget och vidmakthållet. Tänk att tvätta där en het dag och slabba med svalkande vatten. Det skulle nog passa mej. Och äta medhavd lunch under skuggande tak.

    SvaraRadera
  2. Här får ordet `tvättdag´ en helt ny betydelse. En dag att längta till!

    SvaraRadera
  3. Annica: Kanske samlas alla byns kvinnor till en gemensam tvätt- och bykdag och efteråt har man en glad fest med mat, sång, eldar och musik...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg