Slussarna vid Fonseranes

_DSC0246b

Det vore ju inte riktigt Miras Mirakel om jag inte under vår resa snokade upp några slussar. Frankrike är ju fyllt av kanaler och därmed också slussar, så när vi kom i höjd med Beziers och såg skyltar till Écluses de Fonseranes, så svängde vi av.

_DSC0268b

Det är Canal du Midi som går här genom Beziers, i omedelbart samröre med floden Orb, och antalet idag använda slussar är sex. Från början var de nio, men de sista tre i den gamla kanalen ner mot Orb är avstängda. Istället leds kanalen via en akvedukt över floden och går vidare på andra sidan.

_DSC0248b

Kanalen byggdes på 1600-talet för att få en enklare och kortare väg mellan Atlanten och Medelhavet och för att slippa ta den långa omvägen runt Spanien. Canal du Midi går mellan Sète och Toulouse och därefter tar Canal de Garonne över, den andra halvan ut mot Atlanten.

_DSC0249b

Typiskt för Canal du Midi är de här mjukt ovala slussarna.

_DSC0250b

Just den här dagen var det 28 grader varmt och solen gassade från en molnfri himmel. Detta gjorde det en smula svårt att fotografera, men det brukar som bekant inte hindra mig. Det får sota igen lite här och där och fräta ur där det gassar som mest.

_DSC0251b

_DSC0252b

Vattnet i kanalen verkade inte alltför rent och en kallsup här vore inte särskilt trevlig. Därför gällde det att se efter var man satte fötterna så man inte klev ner i en sluss.

_DSC0253b

_DSC0264b

Slussat har jag gjort en gång i hela mitt liv och det var för många år sedan, när vi gick Göta kanal mellan Mem och Motala. Mycket skutta och putta ifrån blev det och knäna tyckte inte alltför mycket om den behandlingen. Men det gick. Och att gå med segelbåt över Östgötaslätten var en upplevelse.

_DSC0257b

_DSC0258b

_DSC0263b

Just så. Upp och ner mellan fuktdrypande stenväggar. Och massor med sugande, svart…  nåja, brunt vatten.

Men vänta nu…  Vad är DET DÄR???

_DSC0254b

Kommentarer

  1. Ja, att slussa är speciellt. Karl- Johan slussen har jag jobbat mig igenom ett antal gånger alltid med svettiga handflator. Suez och Panamakanelerna är också speciella.

    SvaraRadera
  2. Randiga Tråden: Säg inte att du gått genom Suez och Panama!?!

    SvaraRadera
  3. Ser för mig hur du rycker tag i ratten för att svänga av...
    Kanelerna?

    SvaraRadera
  4. Vi har flyttat från slussrike nu :-(
    Men i lördags träffade jag mannen som sågar stockarna till slussportarna. Vi gick ut till den gamla ramsågen mitt i natten med enbart ficklampa som ljus.
    Vilken anläggning! Jag har fått lov att komma dit och fotografera dagtid.

    SvaraRadera
  5. Skaffaren: Det inlägget ser jag verkligen fram emot!

    SvaraRadera
  6. Superkul att se dina foton som är tagna närmare än jag lyckades komma i år https://www.tomatsallad.nu/fonseranesslussarna/
    De där ovala bassängerna var roliga att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ha hittat till din blogg. Vi tycks ha en del gemensamma intressen.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg