A turn around the Torso

Äntligen har jag fått se Turning Torso i Malmö på nära håll. Den skruvade byggnaden vi annars bara ser från Öresundsbron eller mot vattenhorisonten från motorvägen.

En imponerande byggnad. Men jag måste säga att omgivningarna gjorde mig en smula besviken. Kantig, intetsägande fularkitektur. Inte heller var entrén och bottenvåningen särskilt hävlig. Snarast anonym.

Men ändå...

Ett mäktigt hus ritat och konstruerat av arkitekten Santiago Calatrava och invigt 27 augusti 2005. Byggnaden är 190,4 meter hög och används i huvudsak till bostäder.

Jag undrar vad hyran kan vara för en sådan barre...













Kommentarer

  1. Häftiga bilder. Men jag skulle bli sjösjuk av att bo där....,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. De översta våningarna lär svaja om det blåser riktigt ordentligt. Men där uppe är det ingen som bor, där är konferenslokaler. Och utan den utanpåliggande långa "ryggraden" skulle huset svajat ännu mer.

      Radera
  2. Oj, vad roligt att se! Har också bara sett byggnaden på håll. Särskilt dom där bilderna som visar stödkonstruktionen (om det nu är det) - lite typ gotisk katedral? - är häftiga. Vackert mot blå himmel och moln.
    Om man scrollar bilderna snabbt kan man bli lite snurrig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stödkonstruktionen syns ju inte från det håll vi brukar se Torson då vi passerar, så den var ny även för mig. Den är vacker. Men fasaden kändes redan ganska smutsig och hade inte riktigt åldrats med behag.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg