Tunnel de Malpas

Tunnel de Malpas grävdes ut 1679 under Colline d'Ensérune i Hérault i södra Frankrike, vilket gjorde det möjligt för Canal du Midi att passera. Det var Europas första farbara kanaltunnel och (till slut) en seger för chefsingenjören Pierre-Paul Riquet.

Det blev till en början en stor besvikelse när grävningsarbetet nådde fram till Colline d'Ensérune. Efter några meters grävning i hård, stabil sten kom man fram till en ådra av mycket spröd sandsten.

Premiärministern, Colbert, stoppade arbetena när han blev medveten om situationen. Riquets motståndare utnyttjade denna situation för att hindra projektet.

Colbert meddelade att han skulle skicka kungliga kommissionärer för att bestämma kanalens framtid. Rådet från Chevalier de Clerville, arkitekt till Louis XIV, var att korsa floden Aude snarare än en tunnel genom kullen. Riquet behöll dock sin preferens för en tunnel på grund av de extra problem som Aude skulle innebära.

Riquets lösning var att be sin murarmästare, Pascal de Nissan, att fortsätta tunnelbygget i hemlighet trots risken för kollaps. På mindre än åtta dagar var tunneln klar, stödd av ett betongvalv genom hela kullen.

Tunneln är 165 meter lång med en höjd på 8 meter över kanalens yta, och man slapp på så sätt dessutom bygga flera extra slussar.

När Malpastunneln grävdes, hade kullen redan under flera århundraden haft en annan tunnel, som grävdes under medeltiden, för dränering av Étang de Montady. Det var från den tunneln som Riquet sägs ha fått sin inspiration för Malpas-tunneln.

På 1800-talet grävdes en tredje tunnel genom Colline d'Ensérune, under Malpas-tunneln, för att hysa järnvägslinjen från Béziers till Narbonne. Det är alltså tre tunnlar som går genom den sandsteniga, porösa kullen. Det hade varit riktigt roligt att vid något tillfälle fara genom två av dem. Och då menar jag inte dräneringstunneln...


















Och så här ser andra sidan ut.



Märklig insida. Som om betongen varit utsatt för kraftig erosion. Eller nåt.

Kommentarer

Populära inlägg