Snirkelöglor på bokrean

Nej. Jag kunde inte hålla mig därifrån. Bokrean menar jag. Men jag lyckades hålla i mig såpass att jag bara gick därifrån med en enda bok. (Hur det nu gick till...)

Nog vände jag och vred på åtskilliga, men de åkte tillbaks i hyllan igen.

Boken som fick följa med hem var en riktigt trevlig doning, helt i Mira-stil: Vikingastickat och forntidens ornamentik av Elsebeth Lavold med foto av Anders Rydell.

Den överskådliga och informativa (och vackra) boken är fylld av mönster och beskrivningar, historia och illustrationer. Och de snirkliga öglorna visar sig finnas i flera kulturer, inte bara i den vikingatida; Skottland, Irland, Schweiz, Armenien - ja snudd på i hela världen.




För den som vågar sig på att rassla lite extra med stickorna i vår, är den här boken en guldgruva.




























Och ja. jag har en gång vågat.



Så jag tror nog att jag ska ge mig på en eller annan modell ur den här ljuvliga boken.

Kommentarer

  1. Den boken var ett fynd. Vackra mönster och intressant läsning.
    PS. "Får" man sakna fyren i förra headern? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I sanning! Har du fyndat något på bokrean?
      Den här mallen innehåller tyvärr ingen headerbild, men bara för att du - min trognaste läsare - saknar fyren, lägger jag in den i sidomenyn. Det är "Den Grå" som står på Skagen. Ha en skön helg!

      Radera
    2. Tack snälla! Fyrar kan man aldrig få för många av. :)
      Nej, ingen bokrea IRL — ryggen måste bli bättre. Kanske jag hittar något på nätet.
      Kram från norr!

      Radera
  2. Margetha Lihnell-Djurskog3 mars 2018 kl. 09:45

    Vill ha!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ska vi inte gå saker och ting i förväg...

      Radera
  3. Stickning är min sämsta gren. Men det hindrar mig inte från att påbörja mycket. Ser ut att vara en vacker bok som återigen skulle förleda mig. Men jag förleds så gärna av garn och stickor. Och vackra böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du visst hur mycket påbörjat jag har i korgar och lådor... Och hur mycket garn. Hussen klagar.

      Radera
  4. Men åh! Jag måste kolla på biblioteket!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg