Kalejdoskop

Ibland kan man behöva en ny leksak när snön står på tvären ute och trädkronorna daskar sig lealösa i kulingbyarna.

En vän hade gjort så spännande mönster och jag var bara tvungen att få reda på hur han hade gjort. Det framkom att han använt Adobe Capture, och jag som redan har ett Creative Cloudkonto, kunde naturligtvis inte låta bli att ladda ner den.

Sen till att leka.

Appen låter mobilkameran välja ut olika former, exempelvis trianglar, och skapar sen mönster av dem, precis som ett gammaldags kalejdoskop. Nedan har vi till exempel vår fina Märta Måås. Sen en stolsits, en veckad lampskärm, en lampkrona, en mässingslampskärm, en röllakanmatta, en krukväxt och en graf i DN.

Så det kan bli...









Kommentarer

  1. Oj, så roligt! Men jag får väl inget annat gjort om jag skulle börja leka med den sortens kalejdoskop. jag får nog nöja mig med de "riktiga" som jag har.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mormor hade ett riktigt, gjort helt i glas och tejpat med klisterremsor av papper. Om vi var väldigt väldigt försiktiga fick vi låna och titta. En drömmönstervärld öppnades. Andlöst kunde jag sitta i timmar och sakta, sakta vrida. Nu är jag där igen.

      Radera
  2. Så fina mönster du gjort! Ja, visst blir man lycklig av att leka! Jag har faktiskt ett gammalt kalejdoskop som jag tittar i emellanåt. Tror det är från min mors barndom.
    På tal om leka ... igår laddade jag hem PhotoScape, gratisprogrammet, till min nya dator (jag är inte mer avancerad än så, än så länge) och idag har det minsann lekts med bilder. Älskar att pyssla med sån´t! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns det något roligare än att leka med bilder? Svar nej!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg