Tomatsoppa

tomater

Årets tomatskörd blev stor och fin, trots att jag sådde sent. Men å andra sidan var jag hemma hela juli och kunde vattna och ruska blommor för pollinering.

Fyra sorter har vi haft i år: Sungold, Gemini, Shirley och Cœur de bœuf. Alla har artat sig lika bra, fast jag faktiskt inte kunnat skilja Gemini och Shirley åt vare sig som plantor eller frukter.

Det sista höstade jag in i helgen för eftermogning inomhus och de första tog jag in i slutet av augusti.

Och en så alldeles ypperlig tomatsoppa har jag gjort. Receptet har jag inte hämtat någonstans ifrån, utan kommit på alldeles själv.

Tomatsoppa à la Mira
Två portioner

5 stora, färska tomater
1 kvarts stor rödlök
Dela i bitar och fräs i en god olivolja
På med cirka en halv liter vatten
I med en köttbuljongtärning (grönsaks för den som vill ha vegetariskt)
1 tsk örtsalt – gärna med Herbes de Provence
1 nypa vitlökspulver
2 krm svartpeppar
2 tsk torkad basilika
Koka i 10 minuter

Hit fram kan man förbereda. Kanske frysa in för att ta fram kulna vinterkvällar.

Om soppan varit frusen, tina och koka upp den igen.

När soppan är het igen, dra den av spisen och tillsätt cirka 1 dl grädde och 1 näve färska basilikablad.

Mixa den så den blir finfördelad men med lite “crunch” kvar.
Värm igen men koka inte.

Servera med gott bröd med ost på.

Bon appétit!

Kommentarer

  1. Låter gott. Men i Skåne var sommaren väldigt solfattig vilket märktes på !tomatskörden. Känner en tomatodlare som säljer ut tomater i slutet av säsongen, kanske ska köpa och göra soppa till vintern...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg