Franska vattenslott

DSC_4106vt

Varenda liten by i regionen Centre, departementet Loire et Cher i mellersta Frankrike, har sådana här vattentorn eller Château d'eau som det heter på franska. Jag blev kär! De är så fina. Landskapet här är ganska flackt, så man såg dem på långt håll. Kyrka och vattentorn.

DSC_4109vt

Just det här vattenslottet finns i den lilla byn Salbris, där vi stannade för natten.

DSC_4113vt

Här har man dessutom ansträngt sig och målat sitt torn med himmel, moln och flygande fåglar.

I mitt sökande efter fakta om franska vattentorn hittade jag sidan Les Château d'eau de France. En guldgruva för en nörd som jag.

Efter att ha ägnat en lång stund åt sajten ovan är jag övertygad om att många fler fina torn finns att se i Frankrike. Och jag kommer definitiva att hålla utkik.

Kommentarer

  1. Som spännande fyrar, men inte i eller vid vatten utan fyllda med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så konstigt att du och jag kommer att tänka på fyrar...

      Radera
  2. Fantastiska skapelser de har gjort av vattentornen. Men roligt också när man trycker på "översätta" (när man inte behärskar franska) , nätt o jämt begripligt på svenska..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, Google översätt är en ständig källa till glädje.

      Radera
  3. Svar
    1. Och det fanns massor av dem. Jag ska jaga vidare.

      Radera
  4. Dom här byarna nere i Medelhavsländerna är för fina, allt är fint, t o m vattentornen/vattenslotten! Själv har jag knappt varit i Frankrike men dom andra länderna är lite lika ser jag. Och så finns det ju så fina bilder på nätet att titta på numera, vilken glädje det är.
    Jo, serru, det är nog en svamp jag hittat, en stjärnsvamp av något slag, det finns många. Och den växte, fast i marken, jajamen, bland andra sena svampar, så det var inget som fallit ner. Den var i alla fall väldigt fin.
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Svamp. Jag har aldrig sett en sådan förut men däremot väldigt liknande frökapslar. Men du hade den ju i handen och kände dess - vad ska jag säga - svampighet. Ha en skön första advent!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg