Ge rum, jag vill opp, sa Rabarberknopp

_DSC0111r

- Ge rum, jag vill opp,
sa Rabarberknopp.
Så sprängde han med sin röda topp,
men jorden sa stopp:
-Du får lugna dig lite, Rabarberknopp!

_DSC0104r

- Ge plats, jag vill opp,
sa Rabarberknopp,
han svällde av styrka, han glödde av hopp,
-pass på, jag vill opp,
jag vässar min topp,
jag känner hur våren gror i min kropp!

_DSC0101r

-Tittut, tittopp,
nu sticker han opp,
nu hälsar han glatt med sin röda topp
och svaras av kvittrande fåglars tropp: -Välkommen hitopp,
välkommen, välkommen Rabarberknopp!

_DSC0100r

Ur Görans bok av Elsa Beskow.

Kommentarer

  1. Naturlig konst - vackert. Gott. Och härligt fotat.

    SvaraRadera
  2. Viola: Man kan inte riktigt förstå hur allt det där bladeriet kan få plats i de där små knopparna. Så intrikat sammanvecklat. Organiskt. Jag var bara tvungen att krypa inpå... Snart blir det paj!

    SvaraRadera
  3. Spännande bilder! Vilken livskraft! ...Och helt plötsligt fick jag en våldsam längtan efter rabarberpaj! Mums! När är den färdig? ;o)

    SvaraRadera
  4. Annica: Jag har skrivit ett inlägg om rabarber förut http://mirasmirakel.blogspot.se/2009/05/rabarber.html Ursäkta en viss upprepning, men du har ett par smaskiga pajrecept där i alla fall.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg