Hassmosse och Emörn

Jag fick mig ett gott skratt för en tid sedan när jag via Stationsvakts blogg hittade till Patent och registrerinsverkets efternamnsförslagsskapare. (!)

Om man tröttnat på sitt vanliga tråksonnamn kan man gå in på denna fantasifulla sida och... vips! skapa sig ett nytt. Man väljer förled och efterled och maskinen svirrar en sekund och spottar sen ur sig ett antal förslag. Är man nöjd med förslaget är det bara att klicka på det för att skicka in ansökan om namnbyte.

Jag var bara tvungen att låta underverket slumpa lite åt mig, trots att jag är alldeles ypperligt nöjd med mitt förefintliga efternamn.

På kul valde jag Hass- och Em- som förled efter hundarna Hassel och Emser. Så klickade jag i ett par till bara för att:

Hass- Em- Vigg- Nill-

Så var det dags att välja efterled och där fanns som vanligt alla dessa svenska naturrelaterade ord som vi älskar att heta, som -fjäll, -kärr, -kvist, -blad och så vidare. Jag valde:

-stråle -ring -örn -skog -mosse

Promt dök där upp:

Hassmosse, Nillring, Emstråle, Hassörn, Nillmosse, Viggring, Hassestråle, Nillörn, Viggmosse, Emskog, Nillstråle, Viggörn, Emering, Hasseskog, Viggstråle, Hassering, Viggeskog, Emörn...

Tja... Emörn skulle man kanske kunna heta...

Detta får mig att tänka på diverse engelska namn som jag alltid tyckt varit helt fantastiska som Drinkwater, Gotobed och Buttercup. Oh Dear!

Behöver jag säga att jag aldrig klickade på något av namnen för att anmäla mitt intresse. Men kul var det... Och Stationsvakten hade dessutom satt helt fantastiska bilder till sina egenpåkomna namn.

Nillmosse...


Kommentarer

  1. Gotobed, Boardinghouse, Merryweather, Arbuthnot och Younghusband är också häftiga efternamn.
    tycker
    Margaretha
    som ibland inte kan låta
    bli att undra över somliga
    tagna namn (svenska) som
    är väldigt svåra att uppfatta

    SvaraRadera
  2. hoppsan, Gotobed hade du redan skrivit - så jag byter ut det mot Wotherspoon.
    Margaretha
    med solen i ögonen

    SvaraRadera
  3. em: Kanske, kanske finns det någon tweedrutig gammal gentleman som heter Suninmyeyes...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg