Arkitekturvandring på Kungsholmen…

_DSC0718nm

Norr Mälarstrand på Kungsholmen i Stockholm har haft en mycket spännande utveckling genom åren. Stadens befolkning ökade under 1800-talets andra hälft från 100.000 till 300.000 invånare, och detta medförde att man blev tvungen att ta fram en helt ny stadsplan. År 1880 fastställdes Lindhagenplanen för bland annat Kungsholmens del. Boulevarder och ett park- och allésystem skulle anläggas och 1600-talets rutnätsystem skulle byggas ut till stadsgränsen. Norr Mälarstrand skulle minsann bli stadens förnämsta paradgata, inte sämre än Strandvägen.



Linhagenplanen från 1866. Bild Wikimedia Commons.

De första husen vi stannade till vid på vår arkitekturvandring den här augustieftermiddagen var de bostadshus som befinner sig närmast stadshuset. Dessa är från 1900- respektive 1920-talet, mycket pampiga och helt klart anpassade till Norr Mälarstrands tänkta framtid som paradgata.

Huset på bilden överst är i jugendstil från 1904 och fönstren har de för jugendstilen så typiska många spröjsarna. I detta hus, Norr Mälarstrand nr 12, låg en gång det populära Mälarbadet.

Mälarbadets stora bassäng omkring 1907-10. Bild från Stockholmskällan. Fotograf okänd.

Bassängerna, som låg inne på gården, revs på 1960-talet och huset inrymmer idag bostäder.

Huset nedan, vägg i vägg med nr 12, är från 1920. Formerna blir lugnare, spröjsarna finns men är färre.

_DSC0720nm

Norr Mälarstrand omkring 1900. Bild från Stockholmskällan. Fotograf okänd.

_DSC0724nm

Lite längre västerut ändrar husen karaktär. Gatan fylls liksom på med hus vartefter tiden går, vart och ett paradhus med sin tids karaktär. Vid stränderna låg fortfarande skutorna och lastade ved, men husen vid gatan blev mer och mer snofsiga. Dessa hus påminner nästan om hansastädernas köpmanshus.

_DSC0725nm

_DSC0728nm

Så småningom rensades även kajerna upp och en slingrande park anlades utefter vattnet. 1930-talets hus, närmare Rålambshovsparken, fick större fönster, gärna i hörn. Bostaden skulle vara funktionell, allt enligt mottot på 1930 års Stockholmsutställning.

_DSC0730nm

Ett antal kvarter byggdes i u-form med öppningen mot vattnet och med generösa gårdar i “famnen”.

_DSC0732nm

_DSC0734nm

Vid John Ericssonsgatan svängde vi av Norr Mälarstrand för att titta på Sven Markelius kollektivhus från 1935. Här fanns barnstuga och restaurang med mathissar upp i våningarna, plaskdamm på taket och nedkast för tvätten. Allt för att yrkesarbetande kvinnor (!) skulle få avlastning.

_DSC0739nm

Framme vid Hanverkargatan nådde vi Kungsholmens gamla kärna med bebyggelse från 1880-talet. Typiskt för den här epoken är de T-formade spröjsarna, pilastrarna och den rusticerade bottenvåningen.

_DSC0745nm

Vid Polisparken kunde vi se att arkitektur inte alltid är så samstämmig, trots att byggnader uppförts vid ungefär samma tidsperiod. Ovan Polishuset som stod klart 1911 med Gustaf Lindgren som arkitekt.

_DSC0749nm

Mitt emot polishuset står Stockholms Rådhus invigt 1915 med Carl Westman som arkitekt.



Stockholms rådhus, fasadritning 1909. Bild Wikimedia Commons.

_DSC0247sh

Och – lite längre österut på Kungsholmen – Ragnar Östbergs Stadshus, påbörjat 1911 och invigt 1923.

Alla dessa tre monumentala, offentliga byggnader, påbörjade med bara några års mellanrum, har toltalt olika karaktär. Lustigt.

Märkligt nog ansågs Polishusets arkitektur gammal och mossig redan när det var nytt.

_DSC0750nm

Det gamla S:t Eriksområdet bebyggdes mellan 1995 och 1998 då stora delar av S:t Eriks sjukhus revs. Kvarteret har både blivit hyllat för att smälta in i miljön och bespottat för att vara en pastisch.

_DSC0751nm

Trygg Hansa-huset, uppfört 1972-1977 i stramt, mörkt tegel. Tryggt för ett försäkringsbolag.

_DSC0753nm

Och till slut Stockholms Tekniska nämndhus, 1962-65 med något ljusare och öppnare fasader.

När vi kommit så här långt hade den höga luftfuktigheten börjat övergå i regn. Med huvud och ögon fulla av intryck tog vi oss hem.

Tack M för en initierad och matnyttig visning!

Kommentarer

  1. Tack för den Kungsholmsvisningen...jag gillar både Kungsholmen och din blogg!

    SvaraRadera
  2. Slottsträdgårdsmästaren: Varsågod! Kul att du tyckte om det!

    SvaraRadera
  3. Hej Mira!
    Jag hade turen att hitta till din blogg genom en googlesökning. Jag sökte på Håverödal då jag idag passerade och såg ett fantastiskt hus svischa förbi och som väckte min nyfikenhet. Jag fick hos dig både intressant information och se huset mer ingående. Sorgligt med förfallet men jag såg i en kommentar att det var nya ägare som verkade göra en ansats till att bevara. När vi idag passerade så verkade något jobb med fönster vara på gång. Lite extra roligt att hitta dig och upptäcka att du är fotograf då det är något jag brinner för :)

    Ha det gott!
    Hälsningar Karin

    SvaraRadera
  4. Karins fotoblogg: Men så roligt att du hittade hit! Jag hade också hört talas om det där huset och passade på att fotografera när jag åkte förbi. Tyvärr lönade de nya ägarna mig rätt illa för min entusiasm, så allt det där ger en lite dålig smak i munnen: http://mirasmirakel.blogspot.com/2010/11/surt.html

    Men jag har många andra skojsiga inlägg som är värda att titta på om du vill! Nu ska jag kika in hos dig! :-)

    SvaraRadera
  5. Jaha, surt sa räven.... En trist historia som liksom fick ett ännu tristare slut.... Har du hört något mer sen i höstas ang deras bildstöld? En liten ursäkt månne?

    Jag kikar gärna runt hos dig! :)

    SvaraRadera
  6. Tack för den fina och omsorgsfullt skildrade visningen av kvarter där som barn jag lekt. Jag njöt från början till slut.

    SvaraRadera
  7. Karins fotoblogg: Efter många påstötningar fick jag en liten cred på fejan. Men skadan var redan skedd och mitt förtroende för dem är och förblir noll.

    Staffan H: Det gläder mig!

    SvaraRadera
  8. Bara att njuta och föjla din vandring med alla hus som är så välbekanta. Snygga bilder.

    SvaraRadera
  9. Det regnar även här.
    Men det gör inget.
    Då kan jag, inspirerad av ditt inlägg, fördjupa mig i min samling av gamla husritningar.

    SvaraRadera
  10. Randiga Tråden: Tack! Kul att du tyckte om det!

    Skaffaren: Finns väl inget trevligare än att fördjupa sig i gamla husritningar...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg