Norberg – låt dig överraskas



_DSC0576nk

_DSC0575nk

_DSC0574nk

_DSC0578nk

Ett stilla stopp i Norberg som avslutning på vår Bergslagsresa. Traska runt. En limpa till grått kommunalhus, skräckligt och fantasilöst som de flesta 60- 70-talshus.

Tyckte jag.

Till jag fick syn på mosaikerna på limpans gavel. Teddy Sempinskis fina bilder av Norbergshistoria. När jag kollade på Norbergs kommuns hemsida för att se om jag kunde hitta mer fakta om kommunhuset fick jag se deras slogan: Norberg – låt dig överraskas.

Och ja! Det funkade.

Kommentarer

  1. Ja, det är lite lustigt med dessa sena 50-tals kolosser. De kan vara lika fula som senare skapelser men kan vara byggda i fantastiska material. När byggde man senast ett hus i marmor? Mosaiken är dessutom helt fantastisk :)

    Synd att man förstört entrén med en gräslig brun ståldörr. Jag misstänker att originaldörren var betydligt vackrare.

    SvaraRadera
  2. Vilka snygga mosaiker! Det är minsann inte ofta man blir så här positivt överraskad när man kollar in vår tids byggnader och deras utsmyckningar. Detta gillar vi!

    SvaraRadera
  3. Scribo: Du har helt rätt. Men helhetsintrycket på håll blir oftast tämligen trist ändå. Det är först när man går nära som man ser material och detaljer. De bidrar inte särskilt mycket till stadens silhuett, de här klunsarna.

    Annica: Måste uppenbarligen gå närmare och kolla lite oftare...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg