Isolit, Virrvarr och andra gamla raringar



Vad gör man en dag då det bara regnar och regnar? Jag började städa. Damma mina hyllor. Och precis som den där gången jag skulle städa bokhyllorna och istället började blada i böcker så fastnade jag bland några av mina gamla raringar.

Nåväl. Ljuset vid fönstret var mjukt och varmt, kameran fanns i närheten och så här blev det...




En enda liten assiett som jag är desto mera förtjust i. Färgerna, den asymetriska placeringen av mönstret. AB Lidköpings Porslinsfabrik.




Mönstret nedan tycker jag väldigt mycket om. Stiliserade ax? Liljor? Tulpaner?

Jag har tre stycken fat med det här mönstret, de två nedan och ett blått med samma form som det benvita. Trekantigt.




I botten på det avlånga fatet står det såhär, men under de trekantiga står - ingenting... Någon som vet mera?




Det här tämligen makalösa fatet hittade jag på en loppis i Huskvarna för många år sedan.



Det är inte så väldigt stort. Cirka 25 centimeter i diameter bara, men det är gjort av Isolit!


"Härdplasten Isolit
Företaget Perstorp anställer en ung indisk kemist, Innanendra Das Gupta. 1918 resulterar hans experiment i det första plastmaterialet (polymeren) i Norden. Det ersätter schellack och får namnet Indolack efter sin upphovsman. Några år senare blandar man indolack, beck och tjära, vilket ger härdplasten ISOLIT. Detta mångsidiga plastmaterial liknar den bakelit som redan har utvecklats i USA. Perstorps första plastprodukt blir en elektrisk knivströmbrytare."


Text och bild hämtade från Plastens hus.

Den brukar vara mycket effektfull, min Isolitskål, med clementiner i till jul.




Min bruna Domino av Stig Lindberg är mig också kär. Lite ovanlig - den bruna färgen? Den brukar ju mest finnas i svartvitt.



Ett par delar ur Gefyr-serien, också av Lindberg.



Och så en alldeles anonym medlem ur min askkoppsamling, som jag inte älskar desto mindre.



Och hela härligheten är fotograferad på min ägandes bänkskiva ifrån Perstorp. Virrvarr av Sigvard Bernadotte. Som förövrigt borde fått behålla sin prinstitel trots att han gifte sig med en kvinna av folket. Eller?

Så. Då gjorde jag något av den här regniga dagen...


Kommentarer

  1. Så mycket vackert, den översta är så söt, brun domino har jag aldrig sett, kul att läsa om allt. Brittmari

    SvaraRadera
  2. Calypso har jag aldrig sett.
    Nu kom jag att tänka på kapsylo sjungen av Grodan Boll :-)
    Herr Movarp på porslinsbloggen vet förmodligen mer om Skimra.
    Isolinfatet var kul! Jag fick jul-och fruktkänslor när jag köpte detsvarta fatet i mitt senaste inlägg.
    Brun Domino är inte särskilt vanlig. Jag har haft några enstaka.

    SvaraRadera
  3. Fina saker med fint underlag och så den gamla Flash&thepan-godingen! Precis vad jag behövde den här gråa dagen när regnet står som spön i backen och kvicksilvret har krupit ner från 30 till 12 grader. Härligt! :-)

    SvaraRadera
  4. Randiga Tråden: Visst är den söt, Calypso. Den skulle jag definitivt kunna tänka mig fler av. Googlar man på Domino, så händer det då och då att en brun dyker upp, men då vanligtvis schackrutig.

    Skaffaren: Nå... Skulle du snubbla över någon Calypso någon gång, så vet du vart den vill... Jaja - Kapsylo! Kapsyyyyylo!

    LeiaMia: Så roligt om jag lyckades "förgylla" din regniga dag. 45 mm har vi fått här inatt, och det syns att jorden druckit girigt. Och Walking in the rain bara satt där... Eller hur!

    SvaraRadera
  5. Mammatussar...
    Regnar här också - och jag har gjort - ingenting...

    SvaraRadera
  6. Ninna: Lägg ut dina bilder!!!

    SvaraRadera
  7. Väl använd regnig dag! Trevligt att se de vackra föremålen i det mjuka ljuset. De är som gjorda för att fotograferas så!

    SvaraRadera
  8. Jag gillar verkligen det (lilla) (;-)) jag ser av Gefyr på din bild. Härlig färg. Har nog inte stött på den tidigare.
    Min man jobbade under Lindberg ett tag. Men det har jag nog berättat förut.
    Skönt att det äntligen kom lite regn. Nu börjar kanske gräset växa snart igen. (Och ogräset också... )
    /i.

    SvaraRadera
  9. Det er skønt! Jeg bliver helt sentimental :O)

    SvaraRadera
  10. IET: Gefyr var en hel serie karotter, skålar och fat. Fanns i gult, blått och grönt tror jag. Tidlösa, sköna former. Näe, du har inte berättat om din mans underLindbergarbete! Vad gjorde han där?

    Aputsiaq: Ja! Förstår inte varför äldre former oftast är mycket vackrare...

    SvaraRadera
  11. Formgav saker. :-)
    Sen bytte fabriken ägare (om jag minns rätt) och inga saker hann ut i produktion, tyvärr.
    /I.

    SvaraRadera
  12. Hej, faten du inte visste något om.
    Det är Ax av Berit Ternell Uppsala Ekeby

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå! Tack snälla Johnny för det!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg