Skansen - Mekanisk verkstad



Lite nedanför och lite bakom stadskvarteren på Skansen ligger den mekaniska verkstaden, byggd med AB Pythagoras verkstad i Norrtälje som förebild.



Hit var det inte många som hittade. Varken turister eller barnfamiljer. I stort sett ensam smög jag runt här och kikade på de häftiga miljöerna. Jag är ju lite förtjust i gammal teknik och mekanik och återigen kände jag att jag skulle vilja ha haft mer tid.




I taket snurrade hjulen och remmarna åstadkom ett stilla "flappande" varje gång en skarv passerade ett hjul. En blåklädd farbror tog sig an mig och visade hur man växlade, hur man bytte riktning på hjulen genom att korsa remmarna och de små gedigna mässingsdosor de kunde svarva.



Det märktes att han och hans kollega inte fick särskilt många besök, för han verkade överlycklig att få berätta om sin kära verkstad. Och jag lyssnade tacksamt och ställde förhoppningsvis inte alltför dumma frågor.

Farbrorn fick syn på min kamera som jag riktade än hit, än dit i lokalen. -Den var inte dålig! sa han. -Är du...? -Ja, sa jag och kände hur min egen yrkesstolthet svällde i bröstet. -Ja, jag är fotograf!




Maskiner och utrustning kommer från Julius Åbergs mekaniska verkstad i Gamla Stan. Titta bara på handtagen till verktygen i lådan nedan. Filar märkta och formade av händer i åratal.



Tegelväggen verkar nymurad, och så är det väl. Det är bara interiören som är flyttad. Byggnaderna är nygjorda. Men det är snyggt jobbat. Sådant här gillar jag.




Hit har karlarna gått i ur och skur, dag ut och dag in med sina unicaboxar och kaffeflaskor i strumpa. Svarvat, borrat och fräst. Känt med tumnageln utefter ett nysvarvat stycke. Nickat och nuddat mösskärmen när basen gått runt och inspekterat. Fåordiga, yrkesskickliga och med stoltheten innött i sina händer. Mekanisk verkstad. Fast någon annanstans.

Kommentarer

Populära inlägg