Nylunds räv



Den här lille gynnaren bor hemma hos oss. Att han finns där har en alldeles speciell historia. Räven har alltid varit ett av mina absoluta favoritdjur. Sedermera skulle det också visa sig att han var min svärmors favorit... Den listige lille överlevaren.



Räven är formgiven av Gunnar Nylund (1904-1997). Han var arkitekt, keramiker, skulptör och glaskonstnär. 1931-1959 arbetade han på Rörstrand, och det var under de åren han formgav sina djurfigurer i stengods.



Det hade varit trevligt att hitta en kompis till Herr Räv...

Kommentarer

  1. Man lär bara känna det man tämjer, sade räven. Människorna har inte längre tid att bli bekanta med något. De köper färdiga saker i affärena. Men eftersom det inte finns vänner att köpa i affärena, har människorna inte längre några vänner. Om du vill ha en vän, så tämj mig.
    ur Lille prinsen

    SvaraRadera
  2. Precis just så... Le Petit Prince av Antoine de Saint-Exupéry. Min svärmor älskade denne lille prins och hans räv så till den grad att Saint-Exupérys räv sitter på hennes gravsten...

    SvaraRadera
  3. Libby på Femtiotalsjakten är säkert full av tips om var du förr eller senare skulle kunna hitta en lämplig kompis till räven.

    SvaraRadera
  4. Staffan H: Libby är vidtalad... Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Om jag förstår dig rätt finns Nylunds rävar i flera varianter? Annars finns ju andra djur för räven att ha som kompis...

    Avtryck av rävtassar på träplattan känns så bra. Som spårsnö :-)

    SvaraRadera
  6. Viola: Just de här djuren på träplatta gjorde ha rätt många av och jag tycker de är lika fina allihop. Det var roligt att få se din hermelin!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg