Fyr



Det är något särskilt med fyrar. Deras uppgift att vägleda och varna, arkitekturen, deras ofta utsatta läge och deras mekanik med linser och lod. Alla sorter finns det. Från Heidenstammarnas slanka, lätta siluetter till korta, satta och buttiga fyrar som Kullen.



Jag har alltid varit omåttligt intresserad av fyrar. Det är vackra byggnader. Fast nu släcks de en efter en. GPS och satelliter har tagit över. Är det bra? Måste vi inte ha ljus utefter kusten? Det finns någonting djupt oroväckande med tanken att vara så beroende av ett enda, kanske sårbart, system.



Tove Janssons vackra text gäller inte längre...

"Det finns vissa saker som är absoluta, till exempel havsströmmar och årstider och att solen går upp om mornarna. Och att fyrarna brinner."



Genomgående har jag tagit alla bilder i min blogg själv, men inte de här. Helt fräckt har jag plockat dom från
Svenska Fyrsällskapets hemsida. Men som medlem nr 60 av över 3000, så tycker jag att jag kanske kan tillåta mej det...

Kommentarer

Populära inlägg