”Solen strålar över staden”

Flera gånger tidigare har jag skrivit om Prins Eugen här på Miras Mirakel. Prinsen hör till en av mina stora favoriter, och varje gång jag besöker Waldemarsudde går jag först upp på andra våningen och hälsar på Molnet.

När jag i försomras besökte Östra Real vid Karlavägen i Stockholm för att titta på Ragnar Östbergs arkitektur och där fick se Prinsens fresk ”Solen strålar över staden”, så blev helhetsupplevelsen extra stor.

Den stora väggmålningen är det första eleverna får se när de kommer in genom skolans entré och den är en av flera konstnärliga utsmyckningar på Östra Real. Allt i förra sekelskiftets anda att den växande generationen skulle mötas av god konst i sina utbildningslokaler. 

1909–10 utförde Prinsen målningen och skolan stod klar 1910.

Det är något väldigt omedelbart med Prinsens målningar som jag gillar.










Kommentarer

Populära inlägg