Det här är också Skansen

_DSC0377s

Ett layoutjobb förra sommaren resulterade bland annat i ett årskort på Skansen, och idag for jag äntligen dit. Tre veckor innan det går ut.

Eftersom jag är den jag är, inte tycker om att fösas i flock utan helst går mina egna vägar, blir mina bilder från Stockholms turistmagnet nr 1 en smula udda. Tja, kanske inte den på Skogaholms herrgård ovan, men de andra. Och kanske visar jag på det sätter en sida av Skansen som inte är alltför vanlig.

Och det verkar som jag valde helt rätt dag att gå, denna den 8 juni – prinsessbröllopsdagen – många hade valt att titta på något helt annat i solskenet.

_DSC0389s

Tilltalande flöjel på Främmestadskvarnen

_DSC0391s

Det mesta har jag nog sett här på Skansen, jag har ju gubervars jobbat här, men den relativt nyöppnade Boktryckarbostaden var osedd.

_DSC0396s

_DSC0393s

_DSC0395s

Någons (boktryckarens?) byk…

_DSC0397s

Utrotningshotad? Det är väl först då man hamnar på Skansen…

_DSC0398s

Konsumbutiken. Vad står det? Icke onödigtvis? Så man kan röra nödvändigtvis? Klämma lite på korven?

_DSC0399s

Swedenborgs lusthus. Här satt han och filosoferade. Ja inte på Skansen då, utan när det stod på Hornsgatan.

_DSC0001s

Och mitt emot lusthuset i Rosengården satt von Linné och filosoferade över en ört.

_DSC0002s

_DSC0003s

Flöjla på Sagaliden. Och hur många har inte missat Sagaliden? Och dess fina flöjla.

_DSC0004s

Baksidan av Röda längan. Minst lika vacker (om inte vackrare) som framsidan.

_DSC0008s

Och när jag råkade traska förbi Sollidenscenen, höll de som bäst på att inviga den. Nyinviga. Stad i ljus sjöng han, Körberg.

_DSC0386s

Och till sist gick jag (som vanligt) till Arturs grav och såg hur han mådde…

_DSC0388s

Men anledningen till att jag gick hit var en helt annan. Men vad det var, det får du se imorgon.

Kommentarer

  1. Oh, så roligt att få besöka Skansen igen - det var så länge se'n. När jag bodde i stockholmstrakten var jag där ofta.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. härlig stämning i dina bilder!en fin liten vandring :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg