Trettondagsafton och en smula Blek af Nosen

För ett år sedan skrev jag om trettondagsyr här på bloggen. Den typiska snöyra som, av någon outgrundlig anledning, brukar förekomma just under trettonhelgen. Särskilt mycket snöyra lär det väl inte bli idag, eftersom det kräver både en del minusgrader och en hel hoper snö. Vi har ingetdera. Vilket jag i och för sig uppskattar.

Trettondagsafton är det ändå, och detta får mig (naturligtvis) att tänka på Shakespeares förväxlingskomedi Twelfth night med Viola, Olivia, Sebastian, Orsino, Illyrien och... Andreas Blek af Nosen (Sir Andrew Aguecheek). I Per Oscarssons gestaltning.

Jag såg den troligtvis på tv redan då den sändes första gången 1967 men jag minns ingenting. Utom Andreas Blek af Nosen. Per Oscarsson iförd långt, tunt, vitt hår som han ständigt förde åt sidan i det han sa "faaan också!" med gäll röst. Säkert var det en fantastiskt ambitiös uppsättning och listan med goda, svenska skådespelare var lång, så visst är det lite lustigt att de flesta som såg den ändå bara minns Andreas Blek af Nosen? Men visst var han fin?

Här har jag hittat ett klipp från YouTube med Oscarsson som Blek af Nosen tillsammans med Carl-Gustaf Lindstedt som Tobias Raap och en tredje person, som väl måste vara Narren Feste, men jag kan inte se vem som spelar honom. Kanske någon vet... Olivias husjungfru spelas i alla fall av Ulla Sjöblom och den sure herrn i nattmössa borde kunna vara Toivo Pawlo som Malvolio.


Kommentarer

  1. Vi fick snöigr och det ligger kvar idag med. Vem sjutton är han, dansk? Påminner om Tor Isedal men det är det inte. Känner igen.

    SvaraRadera
  2. Ninna: Faaan också...

    Randiga Tråden: Här kom det lite frasigt puder som inte yr i första taget. Känner också igen... Lars Lind?

    SvaraRadera
  3. Det är mycket riktigt Toivo Pawlo.

    SvaraRadera
  4. Mikael Pawlo: Tack för att du tittade in och stort tack för din bekräftelse. Du vet inte vem som spelade Feste?

    SvaraRadera
  5. Jo men visst är det så. Jag har sett flera andra uppsättningar av "Trettondagsafton" och dom kommer jag ihåg- som helhelt sas. Men just den med Per Oscarsson-från den minns man bara honom!Han var SUPER!

    SvaraRadera
  6. Enligt IMDbPro spelas clownen av Jens Østerholm (man hör en svag dansk brytning).

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg