Randolph Caldecott



När jag letade bilder till den månöverhoppande kossan fann jag några bilder av Randolph Caldecott, en brittisk konstnär och illustratör som levde mellan 1846 och 1886.

Jag finner dessa bilder oerhört charmiga och väldigt engelska och jag måste erkänna att jag är tämligen svag för England. Konst, arkitektur, litteratur och musik. I alla fall från den tiden då det begav sig...


Bilderna nedan kommer från R. Caldecotts First Collection of Pictures and Songs från 1887 och är oerhört detaljrika och ofta fulla av humor. Det är en sann fröjd att studera klädedräkter, inredning och miljöer. Rena folklivsskildringar.


Jag tackar
Project Gutenberg som jag hämtat bilderna från och Margaretha på Bastmattan som lärde mig hitta till Gutenberg.

The diverting history of John Gilpin




The house that Jack built







An elegy on the death of a mad dog





The babes in the wood





The three jovial huntsmen




Sing a song of a sixpence




The queen of hearts





The farmers boy






Bilderna är något beskurna. Vill du se hela boken och alla bilderna kan du göra det här.

Kommentarer

  1. Så vakre illustrasjoner. Denne skal jeg vise til Lille Hjerte! :D

    SvaraRadera
  2. Ninna: Ja me!

    Anita: Det tror jag hon skulle tycka om...

    Randiga Tråden: Ja, verkligen. Och han har gjort hur mycket som helst. Tänk att kunna sy vilken som helst av de där vackra klänningarna...

    SvaraRadera
  3. Finn en skredder, jeg vil også ha!!! Jane Austen-fiksert hilsen fra meg. :)

    SvaraRadera
  4. Å! Jag vill bara in i sagorna!!!!

    SvaraRadera
  5. Jag är också anglofil och tackar för de här bilderna. Engelska, snabba tuschskisser är ofta oemotståndliga. Särskilt med lite humor i.

    SvaraRadera
  6. Nu tror jag Blogger spökar med oss igen... Jag la in en fyllig kommentar i går kväll, och nu är den borta... :(

    Anita: Och frisyrerna... Massor av bångstyrigt hår uppsatt med band och diadem... Jane Austen menar jag...

    Eva H-höjden: Jag med! :)

    Kesu: En idealvärld, kanske. Men det är väl just det som är charmen.

    SvaraRadera
  7. Jag älskar både Caldecott och Gutenberg (både projektet och den riktige).
    Margaretha
    som önksar att hon hade en bråkdel av båda dessa herrars talang

    SvaraRadera
  8. em: Visst är det en helhäftig källa att ösa ur!

    Var och en av oss har fått en alldeles egen talang att göra det bästa av och förvalta. Gutenberg förstod att trycka böcker och Caldecott kynde föra ritstift. Kanske var de i gengäld fullständigt urusla i sociala sammanhang eller sifferblinda.

    Margaretha har fått berättandets goda gåva och gör alldeles utomordentliga vävmönster och vävar. Så.

    SvaraRadera
  9. Tack Mira,
    Visst har du rätt, men de flesta av oss ser kanske mer till vad vi inte kan än vad vi kan.
    Dessutom är jag full av beundran för de här gossarna (man hör så sällan talas om töserna, men naturligtvis fanns de duktiga kvinnor) som ofta var skickliga inom så många områden. Caldecott dog ju innan fyllt 40 år, och lämnade så mycket efter sig.
    Margaretha

    SvaraRadera
  10. em: Visserligen är det så. Man kanske är jätteduktig på att sy men avundas ändå den som är duktig på att sjunga. Eller så har man ett långt, blankt, rakt och vackert hår men drömmer om ett stort, vilt och krusigt...

    Vad är det med oss egentligen?

    Caldecott var ganska klen, eller hur.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg