Stockhoms Stadshus - Rådssalen


Från de Hundrades valv kom vi in i Rådssalen. Och återigen vänds allting upp och ned. Från det storslagna asketiska uttrycket i den stora trapphallen byter stadshuset skepnad igen och jag står inför någonting som är dess raka motsats. Trä, draperier och gyllenrött ljus men fortfarande lika storslaget.

Här hade Östberg tänkt sig att lägga innertak, men han ångrade sig när han fick se den fantastiska rymden. Istället lät han klä in betongbjälkarna i trä för att få ett mer ålderdomligt uttryck. Blå färg, moln och himlakroppar allra högst upp ger illusionen av att man kan se ända upp i himlen.




Återigen en ändrad plan som visade sig bli ett genidrag.



Här i Rådssalen sammanträder Stockholms kommunfullmäktige var tredje måndag.

För att få förbättrad akustik är väggarna indelade i ett rutmönster av trä med målad väv emellan.
Carl Malmsten har ritat möblerna och det svindlande taket har målats av Filip Månsson. De vackra textilierna är formgivna av Maja Sjöström.



Här ställde sig också min guide och följeslagerska Regina i talarstolen. En plats hon står i då och då även i vanliga fall. Tack vare henne hade jag denna fantastiska möjlighet att i lugn och ro får se stora delar av Stockholms stadshus. Det är stor risk att jag kommer att be henne följa med mig igen.

Jag är inte färdig med det här huset...


Kommentarer

  1. Det har varit väldigt intressant att följa med på din vandring i Stadshuset, tack Mira!

    SvaraRadera
  2. Tack för vandringen. Instämmer med Maj Korner.

    Nu har jag på känn att du går och smälter intryck. Så småningom när den processen är över, kommer du att bege dig dit igen med kameran och så får vi ännu mer ögongodis.

    SvaraRadera
  3. Maj Korner: Det har varit trevligt att ha dig med! :-)

    Staffan H: Dig med! Ja, när jag har läst på om stadshuset så har jag ju hittat en massa grejor som jag vill kolla lite extra. Vi får väl se om och när Regina har tid igen.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att du inte har slut på de här bilderna för det har varit (hittills) som adventskalenderlucköppning varje dag! Härligt för en gammal pensionär.

    SvaraRadera
  5. Lisette: Jo, nu har jag nog bara lite småbilder kvar från mitt besök. Men Regina har redan lovat mig att få komma dit igen. Efter nyår!

    SvaraRadera
  6. Då är det väl bara att tacka för det som varit!

    SvaraRadera
  7. Glömde säga:... och se fram emot nyår!

    SvaraRadera
  8. Lisette: Det gör jag också! Tack! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg