Vita näckrosor



Återigen tänkte jag att jag skulle gå ett litet stycke utmed Brunnsviken. Jag har bott i Stockholm med omnejd sedan 1978, men faktiskt inte gått runt den lilla sjön ännu. Bara en skrämmande promenad över sviktande isar en gång för mycket länge sedan.



Ugångspunkten blev Bergianska även den här gången, men nu tänkte jag gå söderut, förbi Wittrocks torn mot Frescati hage och Kräftriket. Om det händelsevis skulle vara så att Victoriahuset var öppet, så tänkte jag kika in där. Men nej, inte idag heller, så jag fick nöja mej med något mindre näckrosor i den lilla dammen utanför. Inte heller att förakta...



Kommentarer

  1. Så du flyttade till Stockholm när jag flyttade därifrån. Kanske är det därför vi aldrig stött ihop! Men jag har faktiskt varit i Victoriahuset två gånger. En gång med skolan för två evigheter se'n och en gång sedan Bergianska hade blivit upprustat - eller vad man nu ska kalla det för.

    SvaraRadera
  2. em: Ja, jag flyttade hit för att studera. Att det blev Stockholm och inte Göteborg som studieort berodde på en - man... Dessutom har jag ju ganska långa och djupa rötter i de här trakterna.

    Och jag tänker inte ge upp mina försök att ta mej in i Victoriahuset...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg