Lærdalstunnelen



Vi gav oss av tidigt från vår vackra sovplats vid Nesheimstunet, åt frukost vid Vinje kyrka och fortsatte vidare mot nordost. Vårt tänkta mål för dagen var Jotunheimen, men först skulle vi passera... världens längsta biltunnel; Lærdalstunnelen.

Nu är det så att jag lider av en lätt klaustrofobi, så jag såg inte direkt fram mot 24 509 m tunnel. Vi hade kunnat ta Aurlandsvegen över fjället, men den såg smal och krokig ut på kartan, så det var bara att välja. Smalt och krokigt med 6,60 m husbil eller trångt och instängt i
24 509 m. Det blev tunnelen. (Uttalas tu-nellen)

Vi övade på ett antal "småtunnlar" på vägen dit; Gudvangatunnelen med sina 11 428 m, Flenjatunnelen 5 053 m samt "pyttetunnlarna" Onstadstunnelen och Fretheimstunnelen. Alla på Vei E16 i landskapet Sogn og Fjordane.

Lærdalstunnelen går mellan Aurland och Lærdal och den tog fem år att bygga. Man började från varsitt håll och möttes på mitten i september 1999.
Tunneln invigdes i november 2000.

Innan vi åkte in var jag tvungen att kliva av och andas en stund. Jag var rädd. Jag satt med min kudde i famnen och svalde och svalde hela vägen. Att ta upp kameran föll mig överhuvudtaget inte in. När jag efteråt söker på Wikimedia Commons, så ser jag att det finns andra som inte varit lika skrajsna. Jag tackar för deras sinnesnärvaro och visar deras bilder.



Tack Luken Hulsker!


Tack Svein Harkestad!

Så här i efterskott måste jag säga att det var en häftig upplevelse att åka Lærdalstu-nell. Och medan jag tittade mig omkring och såg det fantastiska arbete som gjorts här i Norge med alla fjällvägar och tunnlar så tänkte jag... Vad i hela fridens namn håller de på med i Hallandsåsen egentligen?


Förresten har jag upptäckt Google streetwiew och kunnat åka Aurlandsvegen virtuellt. Bara sådär...

Kommentarer

  1. Häftigt! Jag tror jag åkte den med min Saab 96 för länge sen men är inte säker på detta.

    Toppentanke att jämföra med tunneln genom Halland-såsen.
    Tack för trevligt inlägg!

    SvaraRadera
  2. Åsså gillar jag att norrmännen fortfarande har gula mittstreck på landsvägarna!!!

    SvaraRadera
  3. Viola: Mmm. Häftigt! Kan inte varit före 2000 i allafall, men det finns ju gott om tunnlar i Norge.

    Såsen. Hehe.

    SvaraRadera
  4. Jag förstår att det är nödvändigt, men jag tycker så illa om dessa tunneler och så ser man så litet av det underbara landskapet.

    SvaraRadera
  5. Efter nästan två och en halv mil måste det ha varit härligt att se ljuset i tunneln. ;o)
    Jag gillar inte heller tunnlar och känner även ett visst obehag när jag ska åka över broar. "Hurves" alltid när jag kommit över. Höga höjder är också läskigt. Men man måste tuffa till sig ibland.

    SvaraRadera
  6. Wenche: Håller med, men det spar ju restid något otroligt för dem som måste åka varje dag. Dessutom är Aurlandsvägen stängd på vintern.

    Annica: Precis vad Husse sa: Nu ser vi ljuset i tunneln! I Norge måste man vara väldigt tuff vad gäller tunnlar och höjder... :-)

    SvaraRadera
  7. Jag åkte nyss över Halland-såsen.
    Det är faktiskt att föredra.
    Jag blir bara beklämd av det prestigestinna bygget av tunneln.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg