Dagens solförmörkelse

Idag, den 25 oktober 2022 mitt på dagen, inträffade en solförmörkelse som gick att se i hela Sverige. Förmörkelsen var partiell och som mest skymdes cirka 46% av solskivan vid Stockholms horisont.

Tyvärr var det ganska molnigt väder, men jag hade en otrolig tur med några gluggar i molntäcket vid halv tolvtiden. Dessutom fick jag genom molntäcket ett naturligt solfilter som gjorde att jag slapp plåta genom filmremsa eller sopsäck som jag ägnat mig åt vid tidigare solförmörkelsefotograferingar.

Förmörkelse 20 mars 2015

Förmörkelse 4 januari 2011

Vi får vänta ända till 29 mars 2025 på nästa partiella solförmörkelse över Sverige.








 

 

Kommentarer

  1. Trolska foton av en månliknande sol. Önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Vilken tur jag hade som fick se den där gluggen!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg