Snöar aspfrön

De senaste tre veckorna har jag passerat ett träd på min väg till jobbet. Naturligtvis passerar jag detta träd varenda dag på väg till och från jobbet, men de senaste tre veckorna har trädet sett en smula speciellt ut.

Som ett av de där svepande träden i en klassisk Disneyfilm ni vet: hängande grenar och långa böljande hängen, som målat i Art Deco-stil. Trädet har, mig veterligt, inte varit fullt så framträdande (!) någon gång tidigare.

En asp.

Och i går fick den frustande fnatt. Släppte alla sina frön i flygande skyar. Jag fick vitt ludd i håret, i näsan, i ögonen, på kläderna. Solen glittrade i allt det vita som samlades i drivor på marken runt aspen och runt alla aspar i hela landet såvitt jag förstått.

Vackert!








Kommentarer

  1. Vackra bilder!
    Luddet far faktiskt omkring här i Stockholms innerstad också. Det yr omkring i porten i "mitt" hus och kommer även in häruppe i lgh när balkongdörren är öppen.
    Har aldrig sett så mycket ludd tidigare. Tyvärr kan luddet tydligen utgöra en brandfara och orsaka gräsbränder om nån tuttar på det. Hoppas dom låter bli det!

    SvaraRadera
  2. Inget som märktes här nere i Skåne. Det ser ut som älvdans över gräset.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg