Gamla Stocksundsbron för 21 år sedan

För 21 år sedan, sånär som på ett par månader, skickades jag på ett jobb som nu idag känns som ett av de mest minnesvärda jag gjort på den här arbetsplatsen. I alla fall när det gäller dokumentation.

Den gamla Stocksundsbron skulle rivas.

I december 1885 togs denna bro i trafik. Den var enkelspårig och gjorde sin tjänst ända fram till mars 1996. Över hundra år. Jag vet att det var många som pläderade för att bron skulle bevaras för gång- och cykeltrafik, men trots protester revs brons fackverksbågar i maj 1998 med hjälp av jättelyftkranen Lodbrok.

Det hela kändes mycket märkligt. Jag minns inte om det var fler där från pressen, men det måste det ha varit. Säkerligen var där också flera sörjande Stocksundsbor.

Det lustiga i sammanhanget - som jag fått reda på för bara några månader sedan - var att morfar, som var son till siste arrendatorn på Stockby gård, stod och tittade på när den byggdes:

"Jag minns också då järnvägsbron nere vid Stocksund började byggas. Det var mycket att se och lära för en liten sex-års parvel." (ur Morfars memoarer.)

Bestämt hörde jag just ett av historiens berömda vingslag...

Nu finns bara landfästena och en sorglig stenkluns mitt i sundet kvar. Trist.




Kommentarer

Populära inlägg