Smått och gott på Nacka byggnadsvård

En regnig och dyster novemberlördag – vad göra?

Vi for på utflykt till Nacka. Tänkte oss Nacka byggnadsvård för inspiration, Nyckelviken för motion och Storängens Strandväg för en smula släktforskning.

När vi lämnat Nacka byggnadsvård öste regnet ner, så motionen uteblev. Vi for en sväng runt Storängen och åkte sen hem och kokte pumpasoppa.

Med oss hem följde en påse mässingsskruv, en hel del idéer och tjyvtjockt med bilder varav några kommer här.

DSC_8263nb

DSC_8282nb

Utanför själva butiken står ett gammalt orangeri av glas och gjutjärn, fullt av allsköns pryttlar av vilka jag hade velat ta med mig hälften hem.

DSC_8266nb

DSC_8267nb

DSC_8268nb

DSC_8272nb

DSC_8273nb

DSC_8275nb

DSC_8276nb

DSC_8280nb

Inne i själva butiken är taken fullhängda med lampor. Vi är på jakt efter hållare till de många glaskupor jag köpte för en tid sedan, men det verkar vara likadant överallt. Kupor finns men hållare är en mycket trång sektor. Jag trodde i min enfald att det skulle vara tvärt om.

Det finns nytillverkat, men de kostar skjortan. Kupa för 15:- och hållare för 650:-.

DSC_8283nb

DSC_8288nb

DSC_8292nb

DSC_8296nb

DSC_8299nb

Jag är tokig i gamla lampor…

DSC_8284nb

En sådan här tingest fanns i mitt barndomshem. Min syster och jag tyckte det var mycket roligt, när vi hade kompisar hemma, att springa runt i de olika rummen och trycka på knappen så siffrorna trillade ned i de små fönstren. Jo, vi hade jungfrukammare också.

DSC_8294nb

Det här lilla badrumsskåpet skulle gärna få flytta hem till mig. Så även tapeten.

DSC_8304nb

Och en sådan här hatthylla skulle väl inte vara så rysligt svår att bygga själv…

DSC_8293nb

Med hjälp av sådana här…

DSC_8264nb

Detalj av lyktstolpe. Hästjellon?

Nu ösregnar det.

Kommentarer

  1. Oh, dit måste jag åka vid nästa Stockholmsbesök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderas verkligen om man, likt mig, är sakletare.

      Radera
  2. Tur att jag inte varit där (än). Jag skulle bli ruinerad. Till Överjärva Byggnadsvård har jag varit en gång, men då hade jag varken bil eller pengar med mig ;-)

    Tänk när Gamla Stans lampverkstad fanns, då gick det att hitta delar till sina älskade lampor. Vi har ett bygge över köksbänken som består av makens morfars stora takkupor från bilverkstaden tillsammans med en mässingskrumelur från just lampverkstaden - en unik skapelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Kan du inte visa en bild på din blogg på kupor och krumelur?

      Radera
  3. Förresten påminns jag nu om att jag borde göra något med de tre stora tryckerikast jag har på vinden ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna kan man göra mycket skojigt med!

      Radera
  4. Margetha Lihnell-Djurskog22 november 2017 kl. 16:51

    Dit skulle jag inte våga åka. Skulle bli alldeles för dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huja! Tycker du inte vi var rysligt ståndaktiga som bara gick därifrån med en påse skruv?

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg