Robert Thegerström

DSC_5896t2

“Robert T., målare, f. 6 jan. 1857 i London, blef student i Stockholm 1875, studerade vid konstakademien 1876-80, vistades därefter mestadels i Paris till 1892 och har sedan varit bosatt i Sverige. Han målade i Frankrike figurtaflor i tidens art (Två vänner – en tiggargubbe och en liten flicka 1882 - fiskarflickor, dansöser m. m.) och under resor i Spanien, Algeriet, Egypten, England typer och stämningar i olja, pastell och akvarell.

Under sitt senare skede har han 1904 ff. utfört väggmålningar med svenska motiv (landskap, idrott) i Katarina allm. läroverk, Djursholms samskola, Kungsholms folkskola och Högre realläroverket på Norrmalm. Svensk natur från Djursholm, Särö o. a. trakter har han skildrat i många målningar af stark lokalkaraktär, ofta af poetisk och musikalisk känsla. Han har likaledes gjort förträffliga blomsterstudier.

En rad porträtt visar honom som solid, rättfram och pålitlig karaktärsskildrare: T. Aulin (1894), 0. Leverlin (s. å.), P. Ekström (skänkt till Konstnärsklubben 1895), Konstnärens hustru (1895 och 1897), H. Alfvén (1900, de två sistnämnda på Göteborgs museum), V. Stenhammar vid pianot (1900, Nationalmuseum), J. Gunther (1901, K. teatern), K. Kjellberg (1905), O. A. Danielsson (1906, Östgöta nation, Uppsala), K. A. Wallenberg (1906 och senare), T. Tullberg (1907, Upplands nation, Uppsala), dessutom flera beaktansvärda damporträtt m. fl.

Förutom af ofvan nämnda porträtt är T. representerad i Nationalmuseets samlingar med 4 landskap (Löwenadlerska donationen), i Göteborgs museum med landskap och blomstermotiv, i Nya pinakoteket i München med Sommarafton (1890). T. har utfört gravyrer i mezzotinto samt har komponerat sånger och musikstycken. Han tillhörde Konstnärsförbundets (se d. o., där en bild af T. meddelas) styrelse från dess stiftande 1886 och kvarstod i förbundet till 1910.”

Nordisk familjebok - Uggleupplagan 1919.

DSC_5896t

Självporträtt 1911.

DSC_5900t

Skridskoåkarna.

DSC_5900t2

Varje gång jag ser den här tavlan, tänker jag att ungdomarna på bilden skulle kunna vara min farmor och hennes syskon. Även om det nog inte är det, bodde de i närheten, åkte säkert skridskor och hade en collie vid namn Peggy. Och jag kan ju få låtsas…

DSC_5903t

Sommarafton, Skärvik, Djursholm. 1906.

DSC_5905t

“Hönshuset” Djursholm. 1890-tal.

DSC_5721t

Väggmålning i aulan på Djursholms samskola.

1892 gav Robert Thegerström min favorit, arkitekten Ferdinand Boberg, uppdraget att rita ett hus åt sig i Djursholm, Villa Tallbacken, där han sedan bodde i många år. Huset var ett av de första som uppfördes i villastaden Djursholm.

DSC_5867t

DSC_5868t

Villa_Tallbacken_ateljé

Ateljén i Villa Tallbacken.

Thegerström avled 1919.

Kommentarer

  1. Tack för intressant inlägg med vackra bilder. Thegerström är jag inte tidigare bekant med (undrar om jag som gammal konstvetare borde det? kanske har jag "kunnat" honom och sen glömt?). I alla fall tycker jag särskilt mycket om målningen Sommarafton. Han har fått till vattnet så bra. Och hans hus ser väldigt trevligt ut. I alla fall exteriören.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte påstå att jag kände till honom heller förrän jag snubblade över hans hus och en hel hoper av hans tavlor. Men han är en trevlig bekantskap.

      Radera
  2. Robert Thegerström måste genast läggas in i minnesbanken. Har aldrig hört namnet förr. Skulle bums göra väggplats för såväl Sommarmorgon som Skridskoåkare och Hönshus. Och jag skulle gärna bumsflytta in i det vackra huset. Tack för presentationen av Thegerström.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar hans självporträtt också. Trevligt skägg. Och vilken blick...

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg