Det svårfångade Untra

DSC_5456u

Vattenkraftverket Untra vid Dalälven utanför Tierp har länge, länge stått högt på min besökslista.

Untraverket byggdes, efter ritningar av arkitekt Gustaf de Frumerie (tidigare medhjälpare till Ferdinand Boberg), för att förse Stockholm med el. Kraftverket påbörjades 1911 och invigdes 1918. Innan dess hade Stockholms elbehov tillgodosetts av koleldade ångturbiner.

Strömmen från Untra leddes till Stockholm i en 132 kilometer lång kraftledning som var enastående för sin tid.

Untraverket är känt för sin arkitektur och för påkostad och välutformad inredning och dekoration. Därför hade jag så gärna velat se det. Om än bara på utsidan den här gången.

Döm om min förtvivlan när stora gula skyltar anger fotograferingsförbud på grund av att verket är ett skyddsobjekt. Inte desto mindre har jag sett många bilder härifrån, både interiöra och exteriöra. Dessutom kan man komma hur nära som helst med hjälp av Google Street Wiew. Det känns som om lagstiftningen inte riktigt hunnit med här.

Hursom haver. Min bild från Untra får den här gången bestå av en vy nedströms utskovet, men tro inte att jag givit upp.

Jag ska hit och fotografera. Både interiört och exteriört. Jag måste bara ta reda på hur jag får tillstånd. Jag vill ju ut med bilderna på bloggen också. Annars är det liksom ingen vits.

Untraverket_1918b

Bild från Wikimedia Commons. Untraverket 1918. Klicka på bilden för källa.

Se Henrik von Klopps bilder från Untra

Kommentarer

  1. Utflykten som kom av sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Men vi fick ju se det i alla fall... Och vägen tillbaka var mycket kortare.

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg