Gamla kommunalhuset i Täby

På tvären mot det gamla Bananhuset Blåklinten, som jag skrev om tidigare, ligger det gamla kommunalhuset i Täby. Det ritades och byggdes 1950 av arkitektkontoret Elmén och Almaas, samma som Bananhuset.


Nu ska Bananhuset rivas medan det gamla kommunalhuset får stå kvar, trots att de en gång byggdes för att vara pendanger och att de en gång tillsammans utgjorde centrum i Täby köping.



Kommunalhuset är byggt i tegel, även detta i munkförband precis som Bananhuset, och har kvar de flesta av sina fönsterpartier i ek. Porten är pampig med krysspröjsade glasrutor, sandstensomfattning och räcke i smide.










Det stora åbäket till kommunhus från 1970 får de gärna välta ikull för min del. Något så fult och okänsligt har väl sällan skådats. Eller - om man vill vara lite miljömedveten och resursbesparande - bygga om till studentbostäder.

Kommentarer

  1. Hamnade av en händelse på din spännande blogg och har surfat runt i timmar bland dina fantastiska bilder. Vilken känsla, vilken teknik!! Är själv mycket intresserad av bruksmiljöer och härstammar från släkten Grill, som du nämner här och där. Min morfars far var drivande vid försöken vid Edskens masugn som blev genombrottet för Bessemer-processen. Jag kommer självklart att återvända då och då och är full av uppskattning över ditt arbete, hälsar Mårten från Lund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att du hittade hit, Mårten! När var din morfars far född? Kanske var han samtida med min morfar som var bergsingenjör. Har du hittat Heijkornbloggen (du har en länk här intill) där jag och min syster återger morfars memoarer. Där finns många bruk och gruvor. För övrig bugar jag djupt för de fina orden om min blogg.

      Radera
    2. Min morfars far hette Andreas Gustaf Grill och levde 1827-1889. Han bodde vid Mariedam och Godegård på gränsen mellan Närke och Östergötland och arbetade för Jernkontoret. Det finns en uppsats om honom på Grillska Släktföreningens hemsida. Jag fortsätter med intresse att kolla din blogg ...

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg