Jesus Christ Superstar

Det är 42 år sedan. Tanken svindlar. Men så är det. 42 år sedan Andrew Lloyd Webbers och Tim Rice musikal Jesus Christ Superstar hade premiär i Sverige.

jcs1

Jag vet, för jag var där.

På Scandinavium den 18 februari 1972. Vilken upplevelse!

jcs3

Peter Winsnes spelade Jesus, Agnetha Fältskog Maria Magdalena, Arne Jansson Judas och Örjan Ramberg Herodes. Regin stod Roger Sullivan för och Britt G. Hallqvist hade gjort översättningen.

jcs2

Jag blev helt tagen av föreställningen och musiken. Rakt in i mitt brinnande tonårshjärta.

Det gavs 10 föreställningar i Scandinavium och jag var och såg en till. När filmen kom 1973 gick jag och såg den också. En gång. Flera gånger. Jag köpte skivorna (två LP) och lärde mig den engelska texten utantill. Hela musikalen. Jag kan fortfarande delar av den.

Så man kan nog säga att Jesus Christ Superstar var en av de musikupplevelser som kan tävla om priset som mest betydelsefull i min ungdom. Den andra tror jag var Schuberts stråkkvintett i C Dur, op 163.

(Foton ur premiärprogrammet. Ingen fotograf angiven)

Kommentarer

  1. Och jag var med!
    Och nu har jag sett den igen - på Scandinavium. Med Ola Salo.
    Och biljetten kostade 700:-
    Men den föreställningen var också bra. Och största delen av publiken var säkert tonåringar på den tiden det begav sig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I mitt programhäfte sitter tre premiärbiljetter inklistrade, förlåt att jag inte minns vem den tredje var. Lil? Andra gången var med Kyrkans ungdom. Och 26 kr motsvarar cirka 175 kr idag.

      Radera
    2. Visst var det Lillemor som var med!

      Radera
  2. * nickar igenkännande * Dubbel-LPn gick varm här med och när jag hittade den på CD för några år sen kunde jag inte låta bli att inhandla den
    Hade tänkt se årets upplaga med Ola Salo i huvudrollen, men tyvärr passade det inte in i planeringen....
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den inte på cd (än) och jag har inte köpt filmen på dvd heller. Och det hade varit roligt att se Ola Salo och Anna Sahlin. Men det får bli en annan gång...

      Radera
  3. Hade på TV:n här i eftermiddags men såg inte allt, var mitt i maten, men höjde ljudet och sjöng med. För texterna sitter ju som berg. Otroligt. Och håller än gör den ju, musiken. Lyssnar ganska ofta fortfarande på filmmusiken. Flera gånger om året. Och sätter jag på plattan så slutar det oftast med att den går på repeat en hel dag. :-)

    SvaraRadera
  4. Fantastiska `Jesus Christ Superstar´ har jag tyvärr inte sett, men biljetten från Scandinavium känner jag igen. Åsynen av den tar mig tillbaka till annandag påsk, 19 april 1976, då jag hade åkt ca 300 mil, t o r, för att gå på `Internationell Country Music Festival´ i Göteborg, just där på Scandinavium. Jag betalade då 50 kr för en bra parkettplats. Förköpspriset var 1 kr även då. Föreställningen började kl.17:00 och höll på till ca 01:00. Puh! Men vilken stämning!!!

    Artisterna var många, Dolly Parton, Marty Robbins, Wanda Jackson, Skeeter Davis, Red Sovine och många, många flera. Men den som verkligen drog mig dit var Don Williams - hans sammetsröst gör fortfarande mina gamla ben lite skakiga. ;) På ett väldigt positivt sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en konsert jag också hade gillat. Tänk vad en liten bild på en billet kan dra igång. Vem var det som skrev novellen "Ett halvt ark papper"?

      Radera
    2. Kan det ha varit Strindberg? Eller är jag helt ute och cyklar?

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg