Min kära, gamla Mouli Julienne

_DSC1886m

Så länge jag haft eget hushåll så har den funnits med, min Mouli Julienne. I olika skepnader visserligen, men med samma utomordentliga funktion; skiva, riva eller slanta.

_DSC1880m

Visst finns i hushållet även dess sentida ättling av samma fabrikat, Moulinex. Men den har sladd, väsnas och är trixig att diska.

_DSC1882m

När jag ska göra marmelad (som idag) eller potatisgratäng så är det alltid den gamla vevliran som åker fram.

_DSC1893m

Fem olika skivor finns med olika grovlek på rivet eller för slantar till gratängen.

_DSC1894m

Jag har en älskling i plåt också, men den har tappat gummitassarna och väntar bara på att jag ska få en snilleblixt om hur de ska ersättas.

En av mina Julienner är inköpt för 120:- på Domus på den tiden de fortfarande fanns i handeln, de andra har jag hittat på loppisar för spottstyvrar och de är värda sin vikt i guld. Både retro och miljövänligt på samma gång.

Julienne är köksfranska för strimlade grönsaker.

_DSC1895m

Och marmeladen?

Den blir alldeles utmärkt. Apelsin och morot. Ekologisk. Här har du receptet!

Kommentarer

  1. Även hos mig bor en Mouli-mojäng! :)
    God fortsättning på 2014! Hoppas det börjat bra.

    SvaraRadera
  2. God fortsättning själv, Annica!

    SvaraRadera
  3. Hejsan 😀
    Har samma problem som dig med min kära Julienne
    Har du lyckats hitta någon lösning med gummifötter ?
    Mvh Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg