Iriserande moln

_DSC0085im

Alltsom oftast går jag och spanar åt de flesta andra håll än rakt fram, och då kan det hända att jag får syn på spännande saker. (Eller går in i nåt.)

Härom dagen, då vädret växlade mellan solglimtar och tjocka, hotfulla moln, fick jag plötsligt se ett iriserande moln strax intill solen.

Om ett tunt moln fyllt med mycket små vattendroppar befinner sig i cirka 20 graders vinkel från solen räknat, kan detta fenomen uppstå.

Hyfsat ovanligt.

Jag blev glad och kameran var med på noterna.

Kommentarer

  1. Moln är fascinerande! I alla former och färger och extra lycklig blir man över de iriserande. De skimrar som bländande vackra opaler...

    SvaraRadera
  2. Ja, titta! Det tog ett tag innan jag såg det. Har jag aldrig sett i verkligheten. Jag har nog inte öppnat ögonen som jag borde.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg