Kameraväska

_DSC0589kv

Ibland händer det att jag plockar fram min gamla kameraväska ur skåpet. Jag vet inte riktigt vad som föranleder framplocket; nostalgi? saknad? nyfikenhet? Eller bara en önskan om att få känna en riktigt hederlig, analog gammal smälla mellan fingrarna igen.

Kameran som bor i väskan, tillsammans med fem gluggar alltifrån 200 mm till 24 mm, är en Pentax LX, en av Pentax dåtida proffskameror. Så liten den känns.

lx

Jag börjar plocka bland de sparade papperen som gömmer sig i väskans fickor och fack och hittar lappen nedan - en jobblista från tiden som pressfotograf – och ett minne skjuter fart från någon vindling där det legat gömt länge. Konsert med Tommy Körberg i Huskvarna folkets park.

_DSC0590kv

Vi åkte dit, reportern och jag, och vi fick vår intervju och våra bilder backstage på en solig trappa. Det var dagens sista jobb och reportern frågade om jag inte hade lust att stanna kvar och lyssna på konserten, hon kunde ta med filmen till labbet. Visst, tyckte jag, jag hade aldrig sett Körberg live tidigare, det kunde vara kul.

Sagt och gjort. Hon tog pressbilen och rullarna tillbaka, jag språkade en stund till med Tommy på trappan och gick sedan in och fick en bra plats.

Tommy sjöng Brel och det gjorde han förbaskat bra.

Efter konserten, i vimlet bakom scenen, ser jag reportern komma gående mot mig med en minst sagt förtvivlad min.

-Jag har förstört din film! tjöt hon. Jag GLÖMDE den i soppatanken!

Jag blev alldeles kall. Förtvivlat började jag fundera på bilderna jag tagit under konserten. Alldeles utan ambition att duga för pressbruk.

Jag hade tur.

Bilden nedan kom i tidningen och den har suttit på min anslagstavla sen dess. När det var? 1986…

_DSC0591kv

Dagens kameraväska är betydligt mer blygsam. Även om jag nu och då kan uppleva även den som tung. Gamlingen vägde fullpackad 12 kilo. Men då hade jag två hus, ett gäng filmrullar plus pennor och block som journalisterna alltid glömde.

_DSC0586kv

_DSC0587kv

Och när kameraväskan går sönder, lagar man den med buntband. Antingen det eller gaffatejp. Det som inte går att laga med buntband eller gaffatejp ÄR trasigt.

Kommentarer

Populära inlägg