Favoriter i repris 2012

Återigen är det dags för ett lite sammandrag av det bloggår som gått. Det har varit många intressanta upplevelser under året, både i det stora och i det lilla, och som vanligt väljer jag ut sju inlägg från sju olika kategorier för att belysa det hela.

Bästa Arkitektur

_DSC0288jb[1]

Det var svårt att välja ur kategorin Bästa Arkitektur, och jag tvekade länge mellan Ferdinand Bobergs Centralposthus och Jakriborg, den nybyggda medeltida staden på Lundaslätt. Till slut blev det Jakriborg, eftersom det var första gången jag såg det och för att det var så…  speciellt.

Bästa Essentiellt

_DSC0273t[7]

Ur kategorien Bästa Essentiellt väljer jag det lilla inlägget om törveden. Tre små vedklampar som berör min innersta livsnerv. Märkligt men sant.

Bästa Fyrar och lurar

_DSC0556dg[6]

Det har blivit många fyrbesök det här året, både utefter den danska kusten och utefter den normandiska som vi besökte i september. Men det mäktigaste var i alla fall när vi var på Skagen och jag fick se Den Grå tändas. Det är märkligt det här med nedsläckandet av de svenska fyrarna. Speciellt inför det kommande halvåret 2013, då vi står inför ett solfläcksmaximum som hotar att störa ut både elektronik, elförsörjning och gps. Jag blir alldeles rädd vid tanken att vi så målat in oss i ett hörn här i Sverige. Så ej varken i Danmark eller Frankrike. Det är gott att se en fyr lysa.

Bästa Husbil

_DSC0682lh[4]

Det har blivit inte mindre än två längre resor med husbilen i år, förutom alla småtripper och övernattningar. Vi sov i husbilen på julnatten. Den klarade gott tre minusgrader, och trots att den stod i snö upp till kofångarna hade vi det gott ombord. Men en av de allra största upplevelserna var när vi, utsatta för vädrets mer vredgade makter, stod på en udde rakt ut i engelska kanalen, vid Cap de la Hague, och kände stormvindar och regnbyar ruska vår vagn. Varmt och tryggt inne i bilen och med en säker fyr lysande en bit ut i havet. Och vilket landskap sen…

Bästa Gamla hus

_DSC0075vet[4]

Det häftigaste gamla huset i år, alla kategorier, är von Echstedska gården utanför Säffle i Värmland. Den ålderdomliga, karolinska 1700-talsgården som syster Ninna och jag besökte på vår sommartur i juli.

Bästa Häpnadsväckande

10.000[3]

Något av det mest häpnadsväckande som hänt på bloggfronten under året, är när Miras Mirakel under 30 dagar i november nådde en bra bit över 10.000 besökare. En liten ickeskvaller, ickemode, ickekommersiell blogg kämpar sig upp till ett sådant besöksantal. Drygt 300 besök per dag. I am flabbergasted.

Bästa Gammal teknik

_DSC0225sg[4]

Vad gäller gammal teknik, eller vad jag nu ska kalla det, för det är ju en teknik som än idag lever i högönsklig välmåga här och var, är det mest spännande som inträffat under året då vi besökte Gysinge för att gå på smideskurs. Jag fick kursen i födelsedagspresent av Hussen och att få prova på smideskonsten var en mycket trevlig erfarenhet. Det är troligtvis inget jag kommer att gå vidare med, men oj vad jag trivdes.

Så.

Detta var ett mycket litet urval av allt det jag presenterat på Miras Mirakel under det år som snart är till ända. Nu ser vi fram mot nästa år och jag hoppas att kunna förmedla ett antal större och mindre mirakel även under 2013.

Gott Nytt År allihopa!

Kommentarer

Populära inlägg