Jul i Bergianska

_DSC0791j

I år är det 25 år sedan julutställningen i Bergianska trädgården norr om Stockholm slog upp sina portar för första gången. Utställningen som vill visa varifrån julens alla kryddor, frukter, nötter och prydnader kommer. Hur växten ser ut som de suttit på. Hur de skördas och hur vi använder dem.

_DSC0834j

Inte för att jag gått hit varenda gång i 25 år, men ändå börjar det bli lite av en tradition att spankulera hit. Som någon sorts avspark inför julen. En nog så god start och gärna istället för varuhusens hysteriska jultingeltangel alldeles för tidigt.

Nu, helgen före den första advent, börjar det bli lagom.

_DSC0794j

Och vad som var så bra den här gången, är att utställningen håller öppet även nästa helg. Därför kan jag uppmana alla som har möjlighet, att gå dit. För det finns mycket att se och lära och det finns något som jag absolut inte kan förmedla med mina bilder:

Doften.

_DSC0797j

Så varsågod!

Här kommer årets axplock och en försmak av en alldeles ypperlig utställning för alla sinnen!

_DSC0799j

_DSC0800j

_DSC0807j

_DSC0803j

_DSC0806j

_DSC0808j

_DSC0811j

_DSC0833j

_DSC0832j

_DSC0815j

_DSC0817j

_DSC0818j

_DSC0819j

_DSC0820j

_DSC0821j

_DSC0823j

_DSC0824j

_DSC0827j

_DSC0814j

Utställningen håller öppet även nästa helg: 30 november–2 december klockan 11–16 i Gamla orangeriet i Bergianska trädgården, tunnelbanestation Universitetet.

Skol- och gruppvisningar anordnas under veckan mellan utställningshelgerna.

Gå dit!

Det är så vackert! Och Grattis till 25-årsjubileet!

Kommentarer

  1. Åh, vilket underbart utflyktsmål! Och dina ljuvliga bilder... jag kan (nästan) känna dofterna!

    SvaraRadera
  2. Jag minns den första julutställningen på Bergianska jag var på med glädje. Lärorik, stämningsfull och vacker.
    Allt om kryddornas härkomst bl. a. Det kan ha varit deras första. Då höll man till i en byggnad nära entrén, en institutionsbyggnad om jag minns rätt, det Edvard Anderssons växthus var ju inte uppfört.
    Efter detta inlägg inser jag att ett julbesök ska planeras in nästa år. Tack för vackra bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola: Åh! Var du och tittade på den första! Då är det verkligen hög tid att du går dit igen!

      Radera
  3. Tack för en underbart svensk förjulsvandring i dofternas och traditionernas spår. Underbara bilder för en utlandssvensk som ibland kan sakna svenska företeelser. Då hjälper en titt in hos dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Monet: Väl bekomme! Säg till om du har fler önskemål!

      Radera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg