De, dem eller dom?

Alltmer ofta ser jag i skriven text att folk har svårt att skilja på de och dem. Detta beror naturligtvis på att vi i talspråk säger dom om båda två, och vad som kommer att hända i slutändan, är väl att ordet dom även blir skriftspråk (fast jag personligen tycker det ser slarvigt ut). Men fram till dess kan jag bjuda på en liten regel som jag brukar använda mig av, om jag någon gång blir tveksam.

Kolla om du kan byta ut
de/dem mot vi/oss! Blir det vi ska du använda de och blir det oss ska du använda dem:

Vi ska åka till stan = De ska åka till stan.

Oss tänkte han aldrig på = Dem tänkte han aldrig på.

Ser du skillnaden i användning? Så, nu blev det inte så svårt längre!


Alltså blir meningen på bilden Vad skulle de tycka? 

Kommentarer

  1. Problemet är att de flesta som inte kan skilja på de och dem, inte är tveksamma - inte tycker att de behöver en regel att luta sig mot.
    Jag får en känsla av att de tror att de skriver "fint" när de skriver dem - precis som när de använder ej och andra ord som de normalt inte använder i talspråk.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. em: Ja, då är väl mitt lilla tips ett slag i luften...

    SvaraRadera
  3. Yes! Två bokstäver hör ihop (de/vi) och tre bokstäver hör ihop dem/oss. Bra att du tar upp detta. Själv är jag nog slarvig på bloggen för jag vill skriva "folkligt" ;-) Antagligen felbedömning...

    Det här med jag/mig är också retfullt när det blandas hejvilt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola: Jag har aldrig sett dig skriva "slarvigt" på din blogg. Han är gamlare än mig...

      Radera
  4. Nej, det tycker jag verkligen inte - hoppas bara att den minoritet som vet med sig att de är osäkra, hittar hit.
    I synnerhet lärare och blivande lärare i "vart-är-han-generationen".
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Bra, Mira! Vore bra om alla "behövande" läste detta.
    Jag retar mig också på hur dåligt det är med kunskapen om sin,/sitt/sina/hans/hennes/deras. Engelskans fel eller vad? I min morgontidning ser jag dagligen skrämmande exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annica: Håller med. Speciellt det där med hans/hennes och sina verkar väldigt svårt.

      Radera
  6. Dem på fel ställe ger mig knottror över hela kroppen. Då skulle jag nog trots allt föredra - dom.

    SvaraRadera
  7. För mig känns dom väldigt fel, men jag förstår att vi just nu kanske befinner oss i ett skede där dom kommer att ta över mer och mer. Jag föredrar att se dom framför att se de och dem användas fel. Man kan till och med se att många skriver de istället för det!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Det är alltid lika spännande att få veta vad någon tycker. Markera Namn/URL om du inte har något Google- eller Bloggerkonto. Har du ingen URL så räcker det att fylla i namn. Eller alias. Du kan vara anonym också om du vill.

Populära inlägg